Hej alla Slanka Viktutmanare!

Idag ska vi ta upp ämnet ”negativa tankar”
Tankarna är nämligen tillsammans med våra känslor och andningen, en av de starkaste avgörande faktorerna som påverkar vår sinnesstämning och vår energinivå.

Det första är att bli medveten om vad vi tänker och tankarnas kraft. Våra tankar och föreställningar om vår egen oförmåga kan förminska oss och ge oss ångest.

Många kan fasta i ältande negativa tankar och dessa är viktiga att uppmärksamma.

Andra vanliga tanktefällor som vi själva skapar kan vara följande tankevurpor:

1) Övertolkningar:
Övertolkningar av en situation är väldigt vanliga och det kan vara tex att du gjort dig fin och någon säger något om din klädsel och plötligt känns dagen inte lika kul, eller du har inte gått ned lika mycket i vikt som förra veckan och då känns veckan förstörd? Känns det igen? Du har övertolkat situation, Förstorat och förnekat en situation.
Detta skapar stress för hjärnan som leder till ångest och frustation. Sluta upp med detta beteende. Lita istället på processen. Du kommer att gå ned i vikt om du fullföljer planen.

2) Automatiska negativa tankar
Detta är den vanligaste negativa obalansen gör det svårt att vara närvarande. All energi går åt att undvika känslomässigt obehag. Tillsåndet är ofta förknippat med stressymtom, mag- och tarmproblem, spänningar, sömnproblem. Vanliga tankar är ”Jag är ful, tjock, hemsk, jag duger inte som jag är. Jag är inte värd detta osv.
Många gånger sker dessa tankar omedvetet och man mår väldigt dåligt av dessa tankar.

3) Se verkligheten i svart/vitt
Du ser allt i svart eller vitt. ”Om jag inte klarat detta- klarar jag ingenting”. Med den här inställningen är är det lätt att misslyckas med alla typer av projekt eftersom du ställer väldigt höga krav på dig själv.
Ställ istället frågan till dig själv. Vad är sanningen?

4) Överdrivna generaliseringar av tillvaron:
”Inget jag gör lyckas” ”Allting jag gör kommer misslyckas”
Dvs Man överdriver en omständighet eller ser ett mönster istället för en enskild situation, man gör en höna av en fjäder.
Välj istället att se ett halvfullt glas istället för ett halvtomt glas

5) Ältar allt om igen
Väljer negativa mentala filter till verkligheten eller omgivningen och och ältar om och om igen:
”Det går så tungt” ”Jag kommer ändå alltid att vara tjock”. Den här kursen jag ska anmäla mig till kommer inte vara ett dugg rolig.
Det blir mycket roligare och mer spännande att leva livet med en inställning att se möjligheter och ta ut segern i förskott.

6) Aktivt att välja se bort från positiva vinklar:
”Det var en slump att träningspasset gick bra idag eller att du fick en bättre tjänst på jobbet, ”

7) Dra förhastade slutsatser: Om någon glömmer att ringa dig, drar du genast en slutsats att dom inte gillar dig istället för att dom kanske fått förhinder.

8) Spår in i framtiden: ”Jag kommer alltid vara tjock/deprimerad/fattig/arbetslös/olycklig/singel/etc” –  om du har detta inre förhållningssätt talar du negativt med dig själv programmer dig själv med negativitet.
Du måste tro på dig själv – du är din bästa vän.

9) Egna känslomässiga förklaringar – jag känner på mig att det är såhär- OBS! Det betyder INTE att det verkligen är så!
Vad du behöver göra är att få självdistans och inse att du har en förmåga att förändra din situation. Låt inte känslorna ta över. Känslor är som vädret – de går över. De är som moln som blåser vidare.

Hur ska du göra?

1) SKRIV ned och notera dina negativa tankar i din dagbok. Kanske kan du se ett mönster och ser att dina negativa tankar uppstår när du är stressad, nedstämd etc?
2) Gör det till en vana att alltid  hålla dig till fakta och skilj mellan fakta och känslor!
3) Undvik ord som överdriver:, det kan vara ord som – alltid, aldrig, i evighet, totalt, allting, alla,
4) skaffa dig självdistans, se över din situation. Sov på saken. Skriv i din bok.

Det är lika viktigt att tänka rätt – för att lyckas!

Känns det bättre nu!

Hur mycket negativa tankar har du? Skriva upp dom när du dår dom!

Kommentar från coach Jeanette:
Vi på Slanka rekommenderar att man går på Slanka Maxi upp till 3 veckor förutsatt att man är fullt frisk. Se Slanka Maxi  som en kickstart på en ny livsstil. Efter Slanka Maxi väljer du något av något av Slankas andra viktprogram tex Slanka 5:2 eller Kombi och att du lägger om din livsstil. För att gå på Slanka Maxi är det viktigt att du är fullt frisk och att du har ett BMI som överstiger 25. 

Vill du också gå ned i vikt med Slanka och Viktutmaningen? Handla här

Slanka Maxi innebär att man går på Slankas intensivaste viktprogram där man äter 3 Slanka måltider per dag – men med ett mycket lågt kaloriintag på totalt 500 kcal/dag, en så kallad VLCD (Very Lov Calorie Diet). Efter 3-4 dagar börjar kroppen producera ketonkroppar vilket gör att hungerkänslorna kraftigt avtar och muskelmassan samtidigt skyddas. Reserverna tas från fettlagren.

3 Slanka måltider per dag ger 100 % fullvärdig näring med alla vitaminer, mineraler och spårämnen som kroppen behöver – därför ställer inte kroppen inte in sig på svält.

Deltagarna i Viktutmaningen får stöd från Slankas träningsexpert Jeanette. En del av mångas framgång i viktnedgången – är just stödet och kontakten med Slankas coacher – som ger feedback och hjälper en med att träna in nya tankebanor under en livsstilsförändring.

Vill du också gå ned i vikt med Viktutmaningen och Slanka? Handla här!

 

Lågkaloridiet, Måltidsersättning, mjölkprotein, övervikt, proteindiet, shakes, Slanka Deli Diet, Slanka Maxi, Slanka Sverige, soppor, träning, viktnedgång, gå ned i vikt, Grönsakssoppa, Hälsa, snabbt ned i vikt, frukost, semesterkilon, slanka kombi, slanka choklad, havremål, slanka glass, slanka thaisoppa, snabb viktnedgång, gå snabbt ner i vikt, Slanka Jordgubb, Slanka Mintchoklad, Slanka Kycklingsoppa, Ny Hälsa, Slanka Balans, Slanka 5:2, Slanka Cappuccino, Slanka Havremål, Slanka Måltidsersättningar, Slanka soppor Slanka Shakes, Träningsövningar, kostersättning, graviditet, ohälsa, gravid, Slanka Måltidsbitar, Vårklipp, Ketogen kost