Hitta kraften inom dig själv att förändra ditt liv!

Tackar du nej till saker för att du inte orkar eller känner dig obekväm med dig själv? Verkar alla runt omkring dig må bättre och ha ett roligare liv? Låt inte livet springa ifrån dig! Hitta kraften inom dig att förändra ditt liv. För att lyckas skapa en långsiktig beteendeförändring och hållbar viktminskning krävs mer än bara en ytlig motivation.

Yttre och inre motivation

Ofta grundar sig en yttre/ytlig motivation på egna ”måsten”, behov av att bli accepterad av andra eller negativa känslor som skuld och skam. Det kan också handla om tillfälliga mål som att vilja gå ner i vikt till bröllopet, att komma i ett par jeans, att bli bikinismal till semestern osv. Motivation som triggas av enbart yttre faktorer förändras lätt om de yttre omständigheterna förändras.

För att bygga en långsiktig livsstilsförändring krävs en inre drivkraft/motivation. Din beteendeförändring måste komma inifrån dig själv och inte för att göra andra nöjda.

Fokusera därför på positiva saker som leder till något som känns bra och värdefullt för DIG. Du ska känna att det är dina egna val och att du gör sådant som du själv känner att du klarar av. Bli självgående och ta kommandot över ditt liv!

Hitta din ‘inre’ motivation och ta kommando över ditt liv!

Alla har inre drivkrafter men du kan behöva stanna upp och fundera lite för att hitta dem.

hitta motivationen

 

Övning 1 – vilka är dina fysiska och mentala hinder?

Tänk efter vad din övervikt medfört i form av fysiska och mentala hinder i ditt liv. Fundera på vad du har tvingats försaka i ditt liv p g a din övervikt Skriv ner dina tankar i en bok. Det kan vara allt från små till stora saker. Tänk efter noga och var 100 % ärlig.

Det kan vara allt från att inte våga bada på sommaren, inte välja de kläder man egentligen vill ha, våga ta plats i det offentliga rummet på jobbet/fritiden, samliv, få fysiskt plats i flygstolen, fysiskt orka med livet/träning/hälsan etc etc.  Här kan du upptäcka nya motivationsfaktorer som hjälper dig att på din resa mot ny vikt.  Ju mer tid du lägger på den här övningen – desto fler motivationsfaktorer kommer du upptäcka.

 

Övning 2 – vad får dig att må bra?

Fundera på följande och skriv ner dina tankar i din bok.

  • Fundera nu på vad som får dig att må bra. Skriv ner svaren!
  • Varför vill du gå ner i vikt och förändra ditt liv?
  • Hur vill du förändra och leva ditt liv?
  • För vems skull vill du förändra ditt sätt att leva?
  • Vad kommer det att resultera i för din egen del?
  • Hur kommer det att påverka ditt inre välbefinnande?

 

Nya rutiner och positiva resultat stärker din inre motivation

När du fått en bättre förståelse för dina fysiska och mentala hinder och kommit fram till vad det är som får dig att må bra, så blir det lättare att hitta din inre drivkraft. När du sedan kommer in i de nya rutinerna och märker de positiva resultaten – du minskar i vikt, känner dig friskare, piggare och gladare – så blir den inre motivationen mer påtaglig vilket gör att du kan behålla fokus på att må bättre och bättre både fysiskt och mentalt.

Lycka till!