Söndag 2 februari

3 veckor med Slanka Maxi avklarade – nu väntar nästa fas, Slanka 800! Det innebär 3 Slanka måltider per dag + 300 kcal strärkelsefattiga grönsaker ovan jord.

Första etappen är avklarad! Med bravur måste jag säga, det har gått bra, alla kategorier. Förra söndagen, slutet på vecka 2, kände jag mig hungrig och det kändes svajigt i kroppen. Då undrade jag hur vecka 3 skulle bli. Men – jag hade druckit för lite vatten. Allt ordnade sig.

Veckans resultat med minus -2,7 kilo och -2 centimeter mindre midja – ger en total på viktnedgång på -9,2 kg och – 4 cm centimeter i midjan. 

Vilken härlig start! Hör ni hur jag applåderar mig själv. Jädrigt bra gjort. Nu väntar 9 veckor till i en annan fas. Nu ska det till mer grönsaker och protein för att jag så småningom ska fokusera på den långsiktiga balansen. Viktutmaningen med Slanka sträcker sig ända till 31/12, vilket känns viktigt. 

Apropå träning så har jag hittills tagit det lugnt med mer promenader varierade med och utan stavar.  Så kallad lågintensiv träning. Jag ville ge min kropp en chans att anpassa sig till förändring och ny kost. Typ från julmat och nyårsfest till ett strikt och smart program.

I torsdags var den fasen över. Säger bara en sak – Zumba. Älskar det! Finns ingen träning som går så fort, och som jag gillar så mycket. Rytmer, danssteg och oändliga variationer. En timme försvinner fort. Hela jag är i ett lyckorus efteråt och hör jag en bra låt i bilen på väg hem får jag hålla i mig för att inte stampa takten.

Dagen efter, fredag kväll blev det ett pass YinYoga. Kan rekommenderas. Rörelser med fokus på låren både in- och utsida, baken och bukmuskulaturen. Perfekt variation av träning tycker jag, både fart och mer vilande. Hittar man inte musklerna i vilande träning, hur ska man då kunna göra rätt vid fysiskt hårdare träning?

När jag och stavarna tog en tur lördag förmiddag, fick jag ett pling i min telefon. ”Så här många steg brukar du inte ha klarat av den här tiden på dagen” läser jag i meddelandet. Till och med telefonen upptäcker förändringar. Vet inte om jag ska skratta eller bli förskräckt. 

I går lördag kväll blev det feststämning med finhackade färska örter i soppan. För mig blir detaljerna guldet som varierar smak och gör resan neråt god. Hej på er! Vi ses nästa vecka. Jag har provat Thaisoppan, Slankas Vegetariska soppa och Slankas Kycklingssoppa. Mums! Häng på du också!

Kram från Maria

Vecka 3:
Nuvarande vikt: 105,8 kg
Viktnedgång denna vecka: -2,7 kg
Total Viktminskning: -9,2 kg
Midjemått: 106 cm  (-4 cm)

Vill du också gå ned i vikt med Viktutmaningen och Slanka? Handla här!

Vill du också gå ned i vikt med Slanka och Viktutmaningen?
Handla 
här!

Slanka Maxi innebär att man går på Slankas intensivaste viktprogram där man äter 3 Slanka måltider per dag – men med ett mycket lågt kaloriintag på totalt 500 kcal/dag, en så kallad VLCD (Very Lov Calorie Diet). Efter 3-4 dagar börjar kroppen producera ketonkroppar vilket gör att hungerkänslorna kraftigt avtar och muskelmassan samtidigt skyddas. Reserverna tas från fettlagren.

3 Slanka måltider per dag ger 100 % fullvärdig näring med alla vitaminer, mineraler och spårämnen som kroppen behöver – därför ställer inte kroppen inte in sig på svält.

Deltagarna i Viktutmaningen får stöd från Slankas träningsexpert Jeanette. En del av mångas framgång i viktnedgången – är just stödet och kontakten med Slankas coacher – som ger feedback och hjälper en med att träna in nya tankebanor under en livsstilsförändring.

Vill du också gå ned i vikt med Viktutmaningen och Slanka? Handla här!

slanka kombi, Slanka Maxi, träning, Viktutmanare Maria, Viktutmaningen Etapp 1 2020, Zumba