Promenera mera
Vi är skapta för att röra på oss men dessvärre har stillasittande blivit till ett stort folkhälsoproblem. Du behöver röra på dig minst 30 minuter per dag för att få en god hälsa. När du rör på dig gör du av med mer energi och kolesterolhalten i blodet sänks. Lågintensiv motion har goda effekter på bland annat blodsockerreglering och insulin. Här kan du läsa mer.
Nedan följer några enkla tips för att få in mer aktivitet i vardagen:

1) Använd alternativa transportsätt där du är aktiv: gå eller cykla en del av sträckan. Gå av gå av några hållplatser för tidigt på väg till och från jobbet – detta är ett effektivt sätt att få in mer vardagsmotion.

2) Promenera allt när du har telefonsamtal. På köpet “tänker du bättre” när du syresätter kroppen  och du kommer känna dig piggare.

3) Var aktiv under dina arbetsdagar. Hämta papper, drick vatten, gör några benböj, gå fram och fråga kollegan om hjälp istället för att sända ett mail.

4) Se till att nyttja din “friskvårdstimme” på jobbet. Ha som regel att allltid få till en lunchpromenad. Ta gärna med din kollega.

5) Ta trapporna så ofta du kan och undvik rulltrappor.

6) Variera din ergonomi på jobbet. Kombinera gärna mellan att sitta och stå framför ditt skrivbord. Byt ställning var 20:e minut.

7) Aktivera dina vänner!! Träna ihop, tar en promenad eller liknande istället för att sitta ner och fika.

8)  Sitt på en pilatesboll när du tittar på TV, det aktiverar många småmuskler och du tränar bålens muskler.

9) Gå och handla – istället för att åka bil och handla. Ta på dig en ryggsäck och lägg inhandlade varor där – se extravikten som du får bära på hemvägen som ett härligt träningspass.

10) Införskaffa en stegmätare eller ladda ned en app med stegfunktion på din mobil. Sikta på att komma upp till 10.000 steg per dag. Tävla mot dig själv eller en vän.

11) Städa ut förråd, dammsug, damma, eller ägna dig åt fysiskt trädgårdsarbete. Vardagsfix som kräver energi och håller dig aktiv.

12) Gå upp 30 minuter tidigare och ge dig ut på en morgonpromenad.

 

 

Ökad rörelse i vardagen, Slanka, träning, viktnedgång