Under semestern har du tid att stressa ner och sova mer – det gynnar vikten enligt forskning

Ta det lugnt i sommar! Unna dig att vara sommarlat. Släpp kraven på att fylla varje sommardag till bredden med aktiviteter. Planera in dagar att bara vara. Ta semester från att stå vid spisen med hjälp av Slanka-måltider. Stressa inte runt och besök alla vänner och släktingar osv. Uppskatta istället att vara här och nu genom att t ex ”hemestra” på hemmaplan.

Forskning visar att även sömnen påverkar vikten. Mer tid – ger mindre stress – vilket i sin tur kan ge bättre sömn. Några tips för dig som trots mindre stress har svårt att somna:

  • Regelbunden fysisk aktivitet och motion gör att du sover bättre. Träna dock inte senare än 4 timmar innan du ska sova.
  • Hitta sätt att slappna av en stund innan du går och lägger dig, – släck ner, läs en bok, ta ett bad, lyssna på avslappnande musik, filosofera.
  • Drick inte kaffe/te/läsk 4-8 timmar innan sängdags
  • Stäng av mobilen innan du lägger dig
  • Se till att rummet är tyst, svalt och mörkt. Skaffa öronproppar om det behövs. Sovmask eller mörkläggningsrullgardin. Fläkt för svalka sommartid.
  • Har du inte somnat inom en halvtimme så ligg inte kvar i sängen utan gå upp en stund. Drick ett glas mjölk eller ät en bit selleri.