Bli av med hunger och sug

1) Ta fram känslan!

Är du i affären vid bröd- eller godisdisken, så ta dig snabbt därifrån. Tänk på din målbild och känn in den. Hitta ditt inre lugn, ditt fokus och ta fram känslan i vinsten du gör genom din nya livsstil. Tänk på att vi alltid får räkna med att försaka något för att vinna det som är ännu bättre.

2) Värme lugnar och minskar stress!

En lång varm dusch eller bad/bastubad – gärna 20 minuter eller längre ger skön effekt. Fotbad fungerar också mycket bra och är lugnande för kropp och själ. Ta gärna efteråt på dig sköna mjukiskläder och kryp upp i soffan – eller gör en tidig kväll och kryp ner i sängen.

3) Drick vatten!

Börja dagen med två glas ljummet vatten. Ofta förväxlar vi hunger med törst. Drick ett stort glas vatten, minst 5 dl, gärna ljummet, direkt när du känner hunger eller sug. Ljummet och varmt vatten är bra knep att dämpa både hunger och sug.

4) Tänk på vinsten!

Att kunna använda kläderna som hänger i din garderob. Att slippa ryggvärken eller bh-banden som skär in i axlarna, så det svider i nacke och rygg varje kväll. Att kunna köpa de kläder du helst skulle vilja ha. Att orka delta i fysiska aktiviteter. Att orka leka med barn eller barnbarn. Att ha få en bättre hälsa. Och så mycket mer!

5) Dina känslostormar är temporära – precis som ett åskväder!

Okej, det kanske känns jobbigt just nu. Men mat och godsaker löser inte dina problem. Däremot hjälper det dig att du sätter ord på dina känslor och lär dig hantera känslorna. Ring en vän, tala med din partner eller familjemedlem om din situation. Om du inte vill dela med dig till någon närstående, kan det hjälpa att du skriver ned dina tankar.

6) Varje liten delseger är en nyckel till framgång!

Ge dig själv en klapp på axeln. Beröm dig själv. Så bra att du lyckats stå emot den här frestelsen.
En livsstilsresa innebär att du tränar upp din självkännedom. Man brukar säga att viktminskning sitter i huvudet. Det handlar om hur vi hanterar olika situationer och väljer de bra valen – varje dag.

Äter du för mycket? Här får du knepen för hur du äter lagom portioner!

6 tips för att stå emot hunger och sug, mental träning