Mindfulness -sluta döva sinnet med mat - Slanka Sverige
Very Low Calorie Diet

Mindfulness

Att träna kroppen och att röra på sig hjälper till vid viktminskning. Den mentala träningen är dock nog så viktig när man försöker ändra livsstil är kanske inget man tänker på. Faktum är att man brukar säga att viktminskning sitter i huvudet.

Allt börjar med en tanke, som leder till en känsla som i sin tur leder till en handling.

Ofta äter vi oss till en övervikt. Vi är stressade och vräker i oss mat för att vi inte är närvarande. Vi känner inte efter när mättnadssignalerna kommer. Eller så äter vi för att vi känner oss avtrubbade och vill fly från något obehagligt.

Mindfulness kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Fokusera därför på att bli mer närvarande i nuet genom att träna på mindfulness och avslappning. Det kan hjälpa dig med stresshantering, fokusering och att bli mer tillfreds – utan att behöva döva dig med mat/dryck. Avsätt gärna 10 minuter på morgonen och kvällen och öva dig på att vara närvarande i stunden. Övning ger färdighet.

Övning

Sätt eller lägg dig bekvämt och se till att ha det stilla runtomkring dig. Slut ögonen. Andas in och ut. Fokusera på din inandning och din utandning. Så fort tankarna börjar glida iväg går du tillbaka till ditt utgångsläge och fokuserar på din inandning och din utandning. Försök att sitta såhär i 10 minuter på morgonen –  och eller på på kvällen. Hur kommer du känna dig efteråt?

Medvetet ätande kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Låt måltiden stå i fokus, var närvarande och njut av den!
Ät inte på stående fot utan försök oroa en lugn tillvaro runtomkring dig när du intar en måltid. Gå ifrån arbetsbordet och sätt dig vid matbordet när du ska äta.

Undvik att vara uppkopplad med datorer/mobil samtidigt som du äter – ofta äter vi för stora portioner när vi gör flera saker samtidigt.
Lägg upp maten på en vacker tallrik och ät endast 1 portion. Fokusera och observera på hur varje tugga känns, ser ut, känn råvarornas smak, textur, temperatur, eftersmak. Tugga maten ordentligt. Lägg med besticken mellan tuggorna.

Tänk på att det tar ca 20 minuter för kroppen att börja registrera mättnadskänslan. Kasta gärna ett öga på klockan och se efter om du verkligen äter din måltid under mer än 20 minuter. Ofta har vi som har problem med vikten en tendens att “kasta i oss” maten och inte känna efter.

Mindfult ätande

<-- 308752 -->