Sma_steg_leder_till_stora_forandringar

Så här klarar du att löpa linan ut

Alla har vi varit med om att lova oss själva en hälsosam nystart efter nyår… eller på måndag… eller efter semestern… Under de första veckorna brukar motivationen vara på topp för att sedan dala och till sist helt rinna ut i sanden. Det är då du blir besviken och frustrerad och tänker att det här fungerar inte eller det här klarar jag inte. Men det behöver inte sluta här. Här får du råd hur du klarar att löpa linan ut.

 

Sanningen är den . . .

Du måste ge upp tanken på att det existerar mirakeldieter eller enkla knep som gör att du kan behålla din nya vikt, din vältränade kropp, din hälsa etc även om du går tillbaka till din gamla livsstil. De förändringar du längtar efter går heller inte att åstadkomma över en natt.

Alla_borjade_vi_med_babysteg

Alla började vi med små babysteg . . .

Lär dig att göra små stegvis förändringar som känns överkomliga och som efterhand kan bli en naturlig del av din vardag. Att ta små steg är bättre än att inte göra något alls. Även det minsta lilla steg i rätt riktning tar dig närmare målet. Börja t ex med 3-5 hälsosamma förbättringssteg. När de blivit en del i din vardag, så lägg till 3-5 nya osv.

Ta dig först en funderare på, och skriv gärna ner, vad du behöver ändra på för att göra dig av med din övervikt. Vilka är dina hinder? Hur ser dina matvanor ut? Hoppar du över måltider och äter istället mer senare på dagen? Eller äter du oregelbundet? Äter du för mycket sötsaker och/eller onyttig snabbmat? Stressar du ofta och mycket? Sover du tillräckligt? Rör du på dig för lite?

 

Tips på förändringsteg om du vill ändra dina kostvanor

  • Undvik snabbmat!
  • Sluta småäta – ta en skiva ost istället för flera osv
  • Tänk omvänt: Grönsaker är basen. Protein ett tillbehör (t ex fisk, skaldjur, fågel, vilt)!
  • Dra ner på potatis och bröd
  • Byt ut! Smör mot olivolja. Kött mot edame och andra goda bönor. Vanlig pasta mot fullkornspasta.
  • Ät naturell yoghurt istället för fruktyoghurt (är det svårt kan du börja med hälften av varje)
  • Reducera frestelser hemma!
  • Ät små portioner på mindre tallrik och ingen påfyllning!
  • Ät långsamt – lägg ner besticken mellan tuggorna
  • Ta hand om dina känslor på annat sätt än genom att äta. En promenad känns alltid bra.

Hur ser det ut med fysisk aktivitet i ditt liv? Rör du på dig varje dag? Även här fungerar det bäst att ta små steg. Börja med små förändringssteg i din vardag.

 

Nya_tankar_borjan_till_forandring

Nya tankar är början till förändring och till ett nytt liv!

Lär dig också tänka i nya banor. Skapa nya spår i hjärnan. Gamla tankar håller dig kvar i gamla spår och hindrar en förändring att ske. Nya tankar är början till förändring och till ett nytt liv. Förvandla negativt självprat till positivt självprat. Det är inte så svårt – och aldrig för sent! Nya tankesätt kommer att skapa nya känslor som i sin tur leder till nya handlingar och beteenden.

Precis som med förändringsstegen så måste du göra det om och om igen – inte bara en eller två gånger – utan varje gång, varje dag månad in och månad ut ända tills tanken blir spontan och kommer utan ansträngning. Så här:

  • Nu ska jag tänka som Pippi Långstrump: Det här har jag aldrig prövat tidigare, så det klara jag helt säkert! Klart det går bra!
  • Jag känner tilltro och tillit till mitt beslut!
  • Jag väljer bort godis, chips och läsk. Vilken vinst jag kommer att göra.
  • Jag är värd att bli av med mina extrakilon.

Sist men inte minst – motivation är också en viktig pelare när du vill skapa varaktig förändring. För att bygga en långsiktig livsstilsförändring krävs mer än bara yttre motivation. Din beteendeförändring måste komma inifrån dig själv och inte för att göra andra nöjda. Hitta din inre motivation!

Läs om Helenas fantastiska livsstilsförändring