6 hålla-formen-tips inför midsommar (åf) - Slanka Sverige
Very Low Calorie Diet

Så-håller-du-vikten-i-midsommar

Känner du viss oro för att lägga på dig extrakilon under midsommar? Lugn, ta del av våra smarta tips så kan du både njuta och hålla vikten.

 

1. Starta dagen med en kalorivinst

Ät en Slanka till frukost och lunch så har du kalorier till godo när det vankas midsommarbuffé. För att minska risken att överäta – gå inte vrålhungrig till festen utan grunda gärna med en Slanka innan du ger dig av.

 

2. Gör en matplan – ät med måtta och prioritera rätt

  • Ät på en lite mindre tallrik. Låt tallriken bestå mestadels av sallad/grönsaker. Det mättar bra och gör att du inte äter för mycket av det andra. Sallad håller dessutom blodsockret i schack och minskar därmed sötsuget.
  • Välj sedan i första hand fisk, skaldjur, kyckling, ägg och magert kött.
  • Snåla på t ex färskpotatis, sill, gräddfil, Janssons frestelse, köttbullar, korv etc.
  • Se upp med bröd, ost, feta såser, pajer, tårta, kakor, godis, snack.

 

3. Njut av maten på din tallrik

Unna dig att äta långsamt och njuta av varje tugga. Fokusera på maten på din tallrik och snegla inte på buffén och allt du inte har lagt upp. Lägg ned besticken mellan tuggorna och delta i samtalen. Ät endast 1 portion.

 

4. När du är lagom mätt men ändå vill ha mer

Stanna upp och ta en minttablett eller en frukt. Att borsta tänderna kan också bromsa aptiten.

 

5. Drick inte dina kalorier

Visste du att alkohol innehåller näst efter fett flest kalorier? Fett innehåller 9 kcal/gram, alkohol innehåller 7 kcal/ gram och protein och kolhydrater innehåller 4 kcal/gram. Ett glas kan lätt motsvara ett härligt grillspett + en läcker sallad med fettsnål dressing. Nöj dig därför med ETT glas av bästa vin och njut. Undvik även läsk och juicer. Drick istället kolsyrat vatten som du smaksätter själv med frukt, bär och örter.

 

6. Öka din förbränning med pulshöjande aktiviteter

Midsommar lockar till aktiviteter. Dansa runt stången, hoppa grodorna och delta aktivt i alla roliga lekar. Anordna gärna en tipspromenad för familj och vänner efter maten. Raska långpromenader , en simtur eller en härlig cykeltur i vår underbara natur ger både motion och trevlig samvaro.

<-- 315490 -->