Very Low Calorie Diet

Män-viktminskning

Glädjande att så många män börjar tänka på sin vikt!

Enligt statistiken har fler män än kvinnor problem med övervikt. Det är därför glädjande att se att så många män intresserar sig för Slanka. Om motivationsfaktorn är av hälsomässiga eller utseendemässiga skäl, låter vi vara osagt och det spelar heller ingen roll. En sak är säker och det är att pandemin och ett ökat stillasittande är en viktig bidragande orsak.

Män tappar sina extrakilon snabbare än kvinnor

En positiv sak när det gäller män och övervikt är att män som regel tappar sina extrakilon snabbare än kvinnor. Detta beror på att män ofta har mer muskelmassa och mindre fett än kvinnor, vilket i sin tur även kan påverka viloförbränningen (d v s när du sitter, står, går, ligger, vilar).

 

Slanka_kombi-män

Våga prata vikt – låt inte skam sätta pinnar i hjulet för dig

Att prata om sin övervikt kan vara känsligt och upplevas jobbigt. Just därför vill vi se att fler män deltar i våra slutna viktgrupper på Facebook. I våra viktgrupper får du stöd, tips och inspiration helt kostnadsfritt från vår livsstilscoach och minst lika viktigt – stöttning från andra i liknande situation. När du får stöd av andra skapas en gemenskap som ökar din motivation.

Vill DU vara med i en sluten viktgrupp på Facebook som vänder sig ENBART till män? Hör av dig till jeanette@slanka.se

 

Trana-eller-banta-bort-ölmagen

Träna eller banta bort ölmagen?

Män tenderar att lagra bukfett medan kvinnor, generellt sett, lagrar mer fett på rumpa och lår, Studier* visar att fysisk aktivitet inte har så stor effekt som man tidigare trott när det gäller att bränna kalorier. Den som vill få bort ölmagen och gå ner i vikt bör i första hand se över sin kost – inte träningen. Därmed inte sagt att vi inte behöver röra på oss. Träning är livsviktig för hälsan och även för hjärnans aptitreglering och mättnadskänsla. Det är anledningen till att stillasittande personer har mer problem med övervikt än personer som tränar regelbundet. När du inte rör dig äter du mer. Så tänk på att öka vardagsmotionen, gå i trappor istället för att ta hissen, gå av en hållplats tidigare och promenera, gå runt när du pratar i mobilen etc.

Visste du att du måste förbränna ca 9 000 kcal (lite vatten är bundet i fettväven) för att gå ner 1 kg utan Slanka eller annan diet?  Det motsvarar ungefär en rask promenad 60 minuter per dag under en månad beroende på dina egna förutsättningar.

I vår Slanka-app (som du laddar ner kostnadsfritt) kan du räkna ut hur mycket träning du behöver vid olika fysiska aktiviteter (t ex fotboll, joggning, simning, tennis) för att nå ditt viktmål med ett normalt kaloriintag utan Slanka.

KLICKA HÄR FÖR ATT RÄKNA UT DITT BMI! »

 

Män-går-ner-i-vikt-snabbare

Rivstarta din viktminskning och öka din motivation!

De flesta män vill uppnå snabba resultat som syns och märks direkt. Kalorier IN och kalorier UT styr viktminskningen. För att minska i vikt måste du bränna fler kalorier än du stoppar i dig.

Med Slanka minskar du intaget drastiskt till 500 alternativt 1000 kcal/dag beroende på vilket viktprogram du väljer. Med MAXI (500 kcal/dag) får du en kickstart som boostar din motivation och ger dig alla chanser att snabbt nå din trivselvikt.

Många upplever det jobbigt att behöva räkna kalorier eller ta tid med komplicerade matscheman. Det slipper du med Slankas näringsdrycker. Du får i dig en perfekt balans mellan protein, fett och kolhydrater. Dessutom ger tre måltider Slanka ditt fulla dagsbehov av näring, även vitaminer, mineraler och spårämnen. All included!

Att berätta för omgivningen, t ex för kollegor på arbetet, att du bantar kan kännas jobbigt – åtminstone i början. Eftersom Slankas förpackning inte ger intryck av att vara en “bantningsprodukt” så slipper du tråkiga kommentarer i lunchrummet. Portionspåsen skulle ju lika gärna kunna innehålla en “proteindryck” . . .

HÄLSOVINSTER SOM VÅGEN INTE VISAR »

 

Chokladshake

Hur många kilo tappar man på en vecka?

Generellt kan man säga att när man minskar sitt kaloriintag till 500 kcal/dag (MAXI), så går man ner 1-4 kg första veckan och därefter 0,5-2 kg/vecka. Minskar du ditt intag till 1 000 kcal/dag (KOMBI), så sker viktminskningen i lite lugnare takt 0,5-1kg/vecka. Kom ihåg att viktnedgången varierar starkt från individ till individ då individuella faktorer till viss grad kan påverka hur snabbt du minskar i vikt:

Din startvikt
Ju mer övervikt desto snabbare går du ner i vikt.

Din sömn
Studier visar att kroppens sug efter snabba kolhydrater, t ex sötsaker, fet mat och chips, ökar vid sömnbrist.

Stress
Inte bra varken för sömnen eller vikten. Kroppens stresshormoner, som kortisol, ökar och gör att kroppen samlar på sig fett – speciellt runt magen.

Hur mycket vätska du dricker
Att dricka vatten hjälper till att minska din aptit, hålla igång ämnesomsättningen, motverka trög mage och underlätta för kroppen att göra sig av med slaggprodukter som uppstår vid fettförbränning.

Hur mycket du rör dig
Som tidigare nämnts har fysisk träning viss effekt på viktminskningen men inte så stor påverkan som man tidigare trott.

Din ålder
När vi åldras förlorar vi muskelmassa och lägger istället på oss mer fett, vilket gör att vår viloförbränning minskar. Detta kan göra det lite svårare att tappa vikt. Det är dock aldrig för sent att börja hålla formen.

Hormoner, gener och vissa sjukdomar kan också i viss mån påverka viktminskningen.

 

Viktgrupper-män

6 goda råd från livsstilscoachen 

Genom att planera och förbereda dig tar du kontroll över din viktminskning och når ditt mål lättare.
Klicka här för 6 goda råd från livsstilscoachen.

 

 

Fredrik-minus-15kilo

Fredrik gick ner otroliga 15 kg på kort tid med Slanka Maxi

“Nu är det mycket lättare att spela hockey igen. Idag äter jag så sund mat som möjligt och av bra kvalité – gärna proteiner och grönsaker. Det är så enkelt att balansera det totala intaget av kalorier. Jag byter ut 5-10 vanliga måltider mot Slanka veckorna som följer.”

 

*Studie av professor och evolutionsantropolog Herman Pontzer samt nederländsk långtidsstudien
Källa: DN

<-- 318249 -->