Very Low Calorie Diet

Halla-vikten-ata-ute

Med en plan och smarta val klarar du restaurangbesöken

Att äta ute och samtidigt försöka gå ner i vikt eller hålla vikten kan vara en utmaning. Ofta är restaurangmaten energirik och innehåller för mycket av både kolhydrater och fett. Med en plan och smarta val behöver du inte avstå helt från att äta ute men försök begränsa restaurangbesöken – speciellt måltider på lunchrestauranger.

Nu när restriktionerna för restaurangbesök hävts så glöm inte bort att  fortsätta hålla avstånd och undvika trängsel.

 

Valja-restaurang

1. Val av restaurang

Välj restaurang i förväg och med omsorg. Nuförtiden kan man hitta restauranger med fokus på hälsosam mat. Många restauranger har sina menyer online vilket gör att du i förväg kan planera dina val.

 

Ga-inte-vralhungrig

2. Gå inte vrålhungrig

Om du går ut och äter på tom mage så är risken stor att du frestas att överäta. Att ta en Slanka-shake innan du ger dig av är ett bra och smidigt sätt att grunda och minska denna risk.

 

Lagg-till-promenad

3. Lägg gärna till en promenad

Hoppa av bussen några hållplatser tidigare eller parkera bilen på 10-15 minuters gångavstånd från restaurangen. Det kan även vara skönt att ta en rask promenad efter maten med dina vänner. Det hjälper matsmältningen.

 

4. Läs menyn på ett smart sätt

Ofta beskriver menyn hur maten är tillagad och det kan ge dig en ledtråd till vad du bör välja. Leta efter ugnsbakat, kokt, grillat, pocherat och ångkokt. Se däremot upp med ord som stekt, friterat, rik, krämig.

 

Skippa-brodkorgen

5. Avstå från brödkorgen

En korg med rykande färskt vitlöksdoftande baguette kan vara svårt motstå – speciellt om det står en korg på bordet. Om ditt sällskap inte misstycker, så be servitören att inte duka fram brödkorgen och även ta bort grissini.

 

At-langsamt

6. Ät långsamt!

Det tar ca 20 minuter innan hjärnan få en mättnadssignal från magen. Det är större risk att överäta om du äter fort.

 

Smarta-val

7. Gör smarta val

  • Soppa: se upp med krämiga soppor och purésoppor som ofta innehåller fet grädde. Välj istället klar buljong eller tomat.
  • Kyckling, kalkon, fisk, skaldjur är smarta val
  • Avstå från: pommes frites, pasta, ris och potatis. Byt ut mot sallad, kikärtor/bönor, vitkålssallad, ångkokta grönsaker etc.
  • Dressing/såser: hoppa över eller välj vinägrett framför fet majonäsdressing.
  • Sunda dessertval: färsk frukt och sorbet.
  • Portionsstorleken: är den överdimensionerad för en person så lämna hellre.
  • Vid middag med flera rätter:
    beställ förrätt, huvudrätt och dessert var för sig allt eftersom du avslutar de olika rätterna. Kanske känner du dig nöjd med förrätten och skippar huvudrätten? Eller så beställer du ytterligare en förrätt istället för huvudrätt. Du kanske dessutom väljer bort desserten eller överväger att dela med någon i ditt sällskap. Känn efter och ät inte bara för att ditt sällskap äter.
  • Vid buffé:
    ät med måtta; välj en liten tallrik framför en större; ät långsamt; lägg ner besticken emellanåt; börja alltid med sallad.

 

Vaga-fraga

8. Våga fråga!

Var inte rädd för att fråga personalen om att byta ut, välja bort eller lägga till. Det brukar sällan vara något problem om man gör det på ett trevligt och vänligt sätt. Fråga gärna om du kan mixa lite från olika menyförslag för att balansera din måltid, t ex fettsnåla proteinval (kalkon, kyckling, fisk) med grönsaker istället för potatis/ris/pasta. Fråga om de kan minska ner på fett vid tillagning. Be att få sås/dressing vid sidan om så du själv kan kontrollera mängden.

Sunda-tips-for-restaurang

Tips att alltid ha i bakhuvudet

  1. Välj restaurang med omsorg
  2. Läs menyvalen online i förväg och planera
  3. Avstå från brödkorgen
  4. Var inte rädd för att fråga om du kan byta ut/välja bort/lägga till
  5. Byt ut potatis/pommes frites/pasta/ris mot grönsaker/sallad
  6. Lägg till en fysisk aktivitet

 

<-- 318575 -->