Very Low Calorie Diet

En promenadkompis

Så gör du promenaden ännu roligare!

Nu är vädret är varmare och dagarna längre är det en perfekt tid för att komma igång med promenader – en enkel och kul motionsform med många fördelar:

 

  • det kostar ingenting – det enda du behöver är ett par bra skor
  • du kan göra det praktiskt taget överallt
  • gör det när det passar dig och ditt schema.
  • du får frisk luft och du ökar din fettförbränning.

Hitta-promenadkompis

En promenadkompis

Det finns tusen anledningar till att hoppa över promenaden – det regnar, blåser, diskmaskinen måste tömmas osv. Har du en kompis som väntar, så finns dock inga giltiga ursäkter. Promenader tillsammans ger dessutom tid att hinna med både träningstid och kompistid i en hektisk vardag. Och det blir så mycket roligare när man är flera.

Promenande-till-upptacksfard

Gör promenaden till en upptäcksfärd!

Det är lätt att tröttna på de vanliga upptrampade stigarna…Prova att gå din runda från motsatt håll! Och utforska din omgivning! Du kommer bli förvånad över hur mycket det finns att se. Testa nya stadsdelar och kvarter. Hitta till nya parker, en skog, vatten, berg, naturreservat etc. Finns det inte på nära håll, så ta cykeln eller bilen en bit och fortsätt sedan till fots.

intervall-promenader

Testa fartlek

Intervallträning är kul och ger variation. Principen är enkel; öka tempot under en viss distans eller tid och gå sedan i normalt tempo igen. Använd dig av kvarter, lyktstolpar eller annat som finns i din närmiljö! Bättre flås blir din extra bonus!

 

Lyssna-pa-ljudbok

Lyssna på en rolig ljudbok

Gör promenaden till en stund att se fram emot – din egentid! Lyssna på en trevlig ljudbok eller en podd när du ändå är ute och går. Plötsligt känns promenaden alldeles för kort!

Motivation-med-app

Håll motivationen uppe med en app

Ett bra tips som håller igång motivationen är att sätta mätbara mål. Ladda ner en app – det finns mängder att välja blad. Appen håller reda på dina resultat och gör att du har koll på varenda promenadrunda.

Utmana-dig-sjalv

Utmana dig själv och nya muskelgrupper

Att gå i backar och terräng är ett bra sätt att träna musklerna lite extra. Så lämna promenadstigen och utmana dig själv. Du klarar mer än du tror.

Beloning-blir-en-morot

Belöningar blir din morot!

En morot är aldrig fel och visst förtjänar du något extra för ditt slit. Ge dig själv små eller stora belöningar när du klarat uppsatta mål, t ex efter 15 promenader unnar du dig ett par nya skor eller bokar tid för massage.

<-- 326431 -->