Very Low Calorie Diet

6 goda råd från livsstilscoachen

Ju mer förberedd du är, desto lättare når du ditt viktmål!

 

1. Sätt upp mål

För att lyckas är det viktigt att ha ett mål att sträva efter. Ditt mål ska vara realistiskt, konkret och mätbart.
“Jag ska börja träna i år” – är ett alldeles för diffust mål som kanske endast leder till att du köper ett gymkort men använder det alltför sällan. Exempel på ett konkret och tydligt mål: ”Jag ska promenera 30 min/dag eller jogga 2 kilometer tre gånger/vecka”

Har du en stor övervikt så är det bra att även sätta upp delmål för att viktresan ska kännas lättare.

 

 

Rensa-i-kyl-och-skafferi

2. Rensa i kyl och skafferi

Den verkliga boven är dina gamla (o)vanor – bulle till fikat, chips till filmen, öl till maten etc. Om det finns godis och snacks i skåpen, så är risken stor att du äter det. Så gör dig av med sötsaker, snacks, snabbmat, läsk, juicer, alkohol, rött kött etc.

Om du kör Slankas viktprogram MAXI behöver du inte tänka på vad du ska fylla kylen med. Se bara till att du har tillräckligt med Slanka måltider hemma.

Väljer du något av Slankas övriga viktprogram, så äter du även ett vanligt mål mat. Se då till att fylla kyl och skafferi med sunda råvaror som fisk, skaldjur, kyckling, ägg, färska grönsaker, baljväxter, fullkornsprodukter, frukt, bär, nötter etc.

Du bör alltid undvika snabba kolhydrater. Välj bort allt som innehåller vitt socker, vitt mjöl och vitt ris. Här hittar du t ex godis, marmelad, pasta, vitt bröd, pajer, kaffebröd, kakor, semlor, choklad, efterrätter, pizza, lasagne, vin, öl m m.

Recept under 500 kalorier

Nyttigheter som är bra att ha hemma

Så fyller du skafferiet med hälsosam mat

 

Drick-vatten

3. Drick inte dina kalorier!

Socker i flytande form är det som man lättast överkonsumerar eftersom mättnaden blir ännu sämre än av sötsaker i fast form. Läsk, saft, juice och alkoholdrycker är därför kanske den värsta sockerbovarna:

 

  • En burk läsk, 330 ml = 10 sockerbitar
  • En burk Redbull, 250 ml = 8 sockerbitar
  • Apelsinjuice, 2 dl = 6 sockerbitar
  • 1 starköl (5,6% ) 40 cl, 186 kcal, 11,6 sockerbitar
  • Gin & tonic (40% ) 4 cl, 150 kcal, 9 sockerbitar
  • 1 glas rött vin (12% ) 15 cl, 108 kcal, 6,8 sockerbitar

TIPS: Blir du sugen på en öl så försök att först släcka törsten med ett glas kolsyrat vatten eller en light-läsk (=0 kcal). Ett annat tips är att borsta tänderna. Smaken av tandkräm tar effektivt bort lusten att dricka annat än vatten eller att äta godsaker/snack. Slanka minttabletter ger samma effekt.

Se till att få i dig tillräckligt med vatten under din viktminskning!

När du äter vanlig mat får du i dig vätska från maten. På Slanka minskar du kaloriintaget och måste ersätta vätskan du går miste om. Det är viktigt att du får i dig tillräckligt med vatten:

MAXI = 3 liter vatten/dag
KOMBI/800 = 2 liter vatten/dag.
Slanka 5:2 = 3 liter på “2-dagarna” och 2 liter på “5-dagarna”.

Att dricka vatten hjälper till att minska din aptit, hålla igång ämnesomsättningen, motverka trög mage och underlätta för kroppen att göra sig av med slaggprodukter som bildas vid fettförbränning.Tänk på att när du tränar eller när det är extra varmt så behöver du få i dig extra vätska.

Det här kan du dricka på MAXI förutom vatten

 

hitta-likasinnade-vanner

4. Hitta likasinnade vänner

Om dina vänner föredrar osunda vanor som pizza, hamburgare, korv, öl, alkohol etc, så kanske du bör leta dig till mer likasinnade vänner med fokus på en sundare livsstil. Forskning visar att vänner både kan sporra och sabotera din viktresa. När du får stöd av andra skapas en gemenskap som gör att du blir mer motiverad. Gå gärna med någon av våra slutna viktgrupper på Facebook eller i en förening/klubb med fokus på fysiska aktiviteter. Det är också bra att ha en god vän att ringa när det känns tufft.

 

 

Fa-ordning-pa-somnen

5. Få ordning på sömnen och minska stress

För lite sömn skapar obalans när det gäller hormonerna som styr våra mättnads- och hungerkänslor. Det finns studier som visar att kroppens sug efter snabba kolhydrater (t ex sötsaker), fet mat (t ex chips) ökar vid sömnbrist.

Stress är inte bra varken för sömnen eller vikten. Kroppens stresshormoner ökar och gör att kroppen samlar på sig fett – speciellt runt magen.

Ge-aldrig-upp

6. Det är aldrig kört!

Har du många kilos övervikt, så kom ihåg att det tagit lång tid att lägga på dig övervikten. Nu gäller det att tänka långsiktigt. Ett tillfälligt misslyckande spelar inte någon roll i det livslånga perspektivet. Se det som ett litet fartgupp – inte ett sidospår och orsak till att ge upp. Har du ätit två bullar till kaffet så somna med tanken att det var bra att du inte åt fem. Så länge du hoppar upp på spåret igen och fortsätter, så kommer du lyckas med viktminskningen.

Du känner dig själv och dina fallgropar. Gör en plan i förväg så du vet hur du ska agera när de dyker upp. Vad svarar du när du blir bjuden på fikabröd på jobbet? Hur gör du när du blir bjuden på fest? Eller när det vankas glögg, julbord etc?

Lycka till!

 

BRA LÄNKAR:

Spara kalorier och håll vikten »

Smarta tips för viktmingskning »

Recept under 500 kalorier

Så här kan du variera din Slanka-måltid (Ej på MAXI)

<-- 318199 -->