Slankas Blogg
Klicka på rubriken för att läsa inlägget.

Slanka Cappuccino är mångas favorit, härligt krämig!

Slanka Cappuccino är mångas favorit, härligt krämig!

Unna dig en god Cappuccino! Med en fin kaffesmak. Den här smaken är mångas favorit, lika god kall som varm. Det ska smaka gott att gå ner i vikt. Endast 170 kcal och ger dig all näring din kropp behöver. Perfekt snabbmat – ersätter en hel måltid.

Det är enkelt att variera Slanka Cappuccino: 

Extra fyllig kaffesmak. Tillsätt gärna lite snabbkaffepulver så får du lite mer kaffesmak.

Frappe. Mixa din Cappuccino shake med is så får du en god frappe.
Extra lyx med topping: skumvispa lättmjölk. Pudra med kanel.

Läskdrink Tillaga din Slanka-milkshake med ca 1 dl vatten. Fyll på med ca 2,5 dl light läsk. Rör om försiktigt och drick med sugrör.

Lyxig drink Mixa Slanka med frusna bär och frukter t ex mango, persika, jordgubbar, hallon etc. Tillsätt vatten.

Catarina om vikten av att hålla vikten med Slanka Deli Diet

Catarina om vikten av att hålla vikten med Slanka Deli Diet

Hej Catarina! Nu har du lyckas hålla den lägre vikten flera år då du gick ner drygt – 40 kg med Slanka. Vilka är dina bästa tips? Berätta om alla dina alla dina hemligheter och tricks.

– Ät först och främst regelbundet och näringsrikt, Slanka ger mig all nödvändig näring och motverkar hunger och sug. När jag äter Slanka blir jag inte sugen. Det blir lättare att undvika onödiga kalorier eftersom Slanka ger mig all näring jag behöver.

Se till att hålla efter vikten – det håller motivationen uppe. Gå inte tillbaka till den gamla livsstilen. Kom ihåg att hålla vikten är ett evigt pågående arbete.  Här kommer Slanka in som ett bra verktyg. Slanka hänger med mig året runt. Här på fotot har jag med Slanka Chokladpudding och Cappuccino på semestern. Det är mina favoritsmaker.

Det är viktigt att påminna sig själv regelbundet om sin nya livsstil – därför följer jag Slankas bloggare och Viktutmanare på webben för att få tips, pepp och inspiration.

Vad gör du när du när du blir hungrig?

Först och främst tar jag ett stort glas vatten, ofta blandar man ihop hunger och törst. Se till att inte dricka dina kalorier. Jag har köpt en bubbelvattenmaskin. Kolsyrat vatten är gott. Några droppar citron eller gurkvatten är gott. En annan favorit är basilikavatten, myntavatten, och citronmeslissvatten. Svalkar gott och är en fröjd för ögat.

Flytta fokus till annat genom att sysselsätta dig.

Tack för alla fina tips! Vad brukar du sysselsätta dig med eftersom du har lyckats så bra?

Först och främst brukar jag brukar jag ta mig ut och syresätta kroppen med t ex en promenad. Eller en sväng till gallerian. T ex, till klädaffären och spana in några fina sjalar. Sedan sjunger jag i kör – det syresätter också kroppen bra och ger lyckohormoner. Det gör mig glad och harmonisk. 
Ta en varm dusch, ett härligt bad och skäm bort dig själv med en ansiktsmask.

Tack Catarina, nu har vi Slanka Viktutmanare fått härlig inspiration! Tack för dina råd och alla tips! Lycka till med att hålla vikten!

Drick mer vatten – gå ner i vikt

Drick mer vatten – gå ner i vikt

Du går ner i vikt mer effektivt genom att dricka vatten
Vatten skickar mättnadssignaler till din mage. Massor med isvatten varje dag kan leda till att du på sikt går ner i vikt. En vetenskaplig undersökning visar att 4 liter isvatten per dagen kan ge en viktförlust på ett halvt kilo i månaden. Det beror inte bara på att vattnet tar plats i magen så att hungerkänslan minskar, utan också på att din kropp förbrukar cirka 125 kalorier på att värma upp vattnet till din normala kroppstemperatur.

Du förebygger förstoppning
Vatten hjälper din kropp att hålla igång tarmarna. Drick gärna varmt vatten som du värmer upp på spisen.

Du får vackrare hud och hår
Massor av vatten inuti är lika viktigt för huden som all världens krämer. Smörj huden inifrån genom att dricka mycket vatten. Hudceller som är välfyllda med vatten håller huden mjuk, fuktig och vacker.

Din hjärna kommer i toppform
En mycket vanlig orsak till trötthet är vätskebrist. Uttorkningen verkar förlösande på din koncentrationsförmåga, koordinationsförmåga och reaktionstid. Känner du dig slö och okoncentrerad så drick ett eller ett par glas vatten – det finns stora chanser att det hjälper.

Du undviker förkylningar
Slemhinnor i mun, hals och näsa är välförsedda med antikroppar som bekämpar de virus du andas in eller får i dig via mat och dryck. Får du inte i dig tillräckligt med vätska torkar slemhinnorna ut och och du blir mer mottaglig för förkylningar.

Du får bukt med huvudvärken
Börja med ett glas vatten när du har huvudvärk, orsaken kan vara vätskebrist. Många smärtstillande tabletter sätter magens slemhinna på hårda prov och då kan huvudvärken förvandlas till magvärk i stället. Massor med vatten förtunnar och sprider medicinen i magen. Spara på tabletterna och drick massor av vatten istället.

Du tränar bättre om du dricker mycket vatten
En vätskeförlust på bara 2 procent av kroppsvikten, cirka 1 till 1 1/2 liter vatten, minskar prestationsförmågan med upp till 20 procent. Att svettas vid motion är nödvändigt för att kyla ner kroppen, men svetten tömmer samtidigt kroppen på vätska. En australisk undersökning av en grupp manliga idrottare visar att ju bättre vätskebalans idrottare har, desto längre tid ligger kolhydratdepåerna kvar i musklerna.

Slanka är toppen att ha med sig på semestern

Slanka är toppen att ha med sig på semestern

Hej alla Slanka Viktutmanare!

Ett bra tips i sommar är att ladda upp förråden och se till att ha ett lager Slanka hemma så har du alltid ett bra val när du ska på utflykt.
lNu närmar det sig semestertider – härliga dagar på stranden och utflykter väntar, hemma eller på bortaplan. Då är det toppen att ha med sig Slanka i picknickkorgen. En måltid innehåller endast 170-180 kval men är fulladdad på näring. Du sparar in på både tid, pengar och kalorier.
En  Slanka måltid är lätt att blanda till eller skaka till i en shaker.

Bli medveten om dina tankar

Bli medveten om dina tankar

Hej alla Slanka Viktutmanare!

Idag ska vi ta upp ämnet ”negativa tankar”
Tankarna är nämligen tillsammans med våra känslor och andningen, en av de starkaste avgörande faktorerna som påverkar vår sinnesstämning och vår energinivå.

Det första är att bli medveten om vad vi tänker och tankarnas kraft. Våra tankar och föreställningar om vår egen oförmåga kan förminska oss och ge oss ångest.

Många kan fasta i ältande negativa tankar och dessa är viktiga att uppmärksamma.

Andra vanliga tanktefällor som vi själva skapar kan vara följande tankevurpor:

Vilka ovanor har orsakat din övervikt?

Vilka ovanor har orsakat din övervikt?

Välkomna till en ny vecka i Slanka Viktutmaning!
Det första vi ska göra är att kontrollera vår vikt och notera veckans resultat och mäta oss. Ta gärna en bild och jämför med vecka Kanske ser du redan resultat. Grattis  och riktigt bra jobbat- med Slankas effektiva lågkalorimat ser du snabba resultat – vilket ger en härlig kick för motivationen!

Om du inte redan satt igång är det hög tid att göra det – du hinner få fina resultat lagom till Midsommar. Här kan du beställa din Slanka mat!

Dagens uppgift är att medvetandegöra de felaktiga beteenden som har lagt grunden till din övervikt. Ofta lever överviktiga i förnekelse och många orkar eller vill inte ta tag i de här jobbiga känslorna/tankarna som är direkt knutna till ett felaktigt beteende, nämligen att vi överäter fel typ av mat i alldeles för stor mängd.

Det kan t. ex. vara att man haft en jobbig dag på jobbet, man firar, man är uttråkad, man känner sig ensam, ledsen, glad. I annat fall kan det vara att man smygäter eller att man fått för sig att man bara ska äta idag för att man ska börja banta  på ”måndag” – så frossar man loss som om det inte finns en morgondag och tror att det inte ska registreras av kroppen.

Tyvärr registrerar kroppen allt du stoppar i dig – den enda du lurar är dig själv.

Ju ärligare du kan vara mot dig själv – hur många av dessa ”felaktiga” beteenden du lagt till på din lista – desto mer behöver du jobba med dina ”ovanor” och byta till en bättre livsstil.

Man brukar säga att Viktminskning sitter inne i huvudet.

Skriv  tex ned i din bok vilka beteenden du har: ”Jag brukar smygäta i hissen på väg hem från jobbet när ingen ser mig – det här måste jag sluta med – då det ger mig mängder av extrakilon.”.

”Jag frossar gärna loss när min sambo är borta på golf – då jag tror ingen ser mig – det här beteendet måste jag genast sluta med eftersom det ger mig flera extrakilon.”

”Jag måste välja antingen 1/2 flaska vin på helgen eller jordnötter – inte både och – det ger för mycket kalorier.”

”Jag måste sluta upp med att äta som om det var den sista domedagen – det här har gett mig 20 extrakilon – solen går ju upp näta morgon”

”Jag måste sluta äta godis/choklad så fort jag blir stressad/irriterad när datorn går sönder – det är bättre jag köper en snabbare.”

Viktutmanare Anette – träna smart och effektivt med hopprep

Viktutmanare Anette – träna smart och effektivt med hopprep

Hej alla Slanka läsare!

Denna veckan började bra med motivationen på topp. Men under lördagen och söndagen blev det en liten dipp. Snabbt upp på banan igen är det som gäller. Det är inte kört har jag fått lära mig här på Viktutmaningen med Slanka.

Jag vill dela med mig av ett bra och effektivt träningstips och det är att hoppa hopprep! Du tränar snabbt upp spänst och styrka i hela kroppen.Nu har jag återtagit kontrollen igen och börjat att röra på mig lite smått, genom att hoppa hopprep ca två 10 minuters pass per dag. Det var krångligt i början men nu går det bättre och bättre (så skam den som ger sig), allt verkar gå att lära sig det beror nog bara på hur mycket träning man lägga ner och hur envis man är. Den kommande veckan kommer jag att lägga in ca två till tre promenader på en timma styck. Vi får se om det gör någon verkan på viktresultatet i slutet på veckan. Hej så länge.

//Anette

Hur känner du dig – kontrollera andningen

Hur känner du dig – kontrollera andningen

Andningen är direkt kopplad till vår livsenergi. När vi är oroliga har vi oftast en ytlig andning som hindrar vår livsenergi. Djupa andetag vidgar däremot lungorna och syresätter blodet vilket sänder en signal direkt till hjärtat vilket i sin tur börjar slå långsammare och du kommer ner i varv. Du får därmed ökad livsenergi.

Gör den här effektiva övningen för att öka din livsenergi:

Sätt dig eller lägg dig bekvämt på en lugn plats, ta några minuter för att lära undersöka din andning. Andas du ytligt, snabbt eller djupt, regelbundet, oregelbundet, ansträngt eller tenderar du att hålla andan?
Var nyfiken så får du en bra förståelse vart du befinner dig just nu.

Utifrån det här läget kan du uppmärksamma förändringar i din andning. Djupa, regelbundna andetag ger dig ökad livsenergi och glädje. Försök att göra den här övningen 10 minter varje morgon eller kväll. Om du sitter i en bilkö, i kön på mataffären, på väg till och från jobbet, när du borstar tänderna, när du känner dig orolig, hungrig, har mindre livslust etc.

Grattis till vecka 1 avklarad på Slanka Viktutmaningen!

Grattis till vecka 1 avklarad på Slanka Viktutmaningen!

God morgon och Grattis till alla Viktutmanare till fina resultat under vecka 1. Det måste kännas helt underbart att lämna de där extrakilona bakom sig!

Hoppas ni känner er väl till mods inför vecka 2. Först vill jag också understryka att viktnedgång kan skilja sig från vecka till vecka och från person till person. Vi ska aldrig jämföra oss med varandra. Ni är medvetna om att en mängd faktorer påverkar viktnedgången, tex hormoncykeln, fysisk aktivitet, sömn, stress, mediciner, ålder, förbränning etc. Kroppen är kemifabrik.

Viktnedgång sker ofta stegvis och i etapper, men vila lugnt och tryggt i att du kommer få resultat och gå i mål med Slankas effektiva och goda måltidsersättningar. Fortsätt att hålla fokus mot målet och slarva inte med att få i dig 3 liter vatten/dag. Om du tränar så är det minst 3 liter vatten per dag som gäller.

När hungerkänslor eller ”sug” efter sötsaker och onyttig mat kommer, ta till 3-minuters regeln och bryt av med en aktivitet för att komma ur din bubbla. Sug sitter oftast i 3 minuter ( och det står vi väl ut! :)) Ju fler gånger vi upprepar det här, desto lättare blir det.

1) Identifiera grubblande och sug med treminutersregeln, gratulera dig själv för att du lagt märke till grubblande eller sug.

2) Avbryt processen genom att använda en effektiv strategi

– Bryt av med en aktivitet. Ta en dusch, ring ett samtal, lös korsord, träna, lyssna på musik, läs en bok, biobesök, utflykt, fritidsintresse, handarbete, skönhet – en lustbetonad aktivitet som du tycker känns meningsfull.

– Fokusera/Återfokusera. Minns varför du vill gå ned i vikt. Ta fram din anteckningsbok.

Ha nu en underbar dag och kom ihåg, en varaktig viktminskning sitter i beteendet, i huvudet. Val vi gör varje dag.
Ni gör ett fantastiskt jobb! Skriv gärna hur många cm/kilon som du har tappat och skicka gärna in en bild/foto! 

Ställ gärna frågor om ni undrar över något! I morgon sätter vi igång med Slankas roliga träningsskola för att få ytterligare fart på förbränningen – vi hörs då! Nu Slankar vi loss! 

Pepp och fokus från Jeanette 🤗🤗🤗

Arkiv