Slankas Blogg
Klicka på rubriken för att läsa inlägget.

Slanka är toppen att ha med sig på semestern

Slanka är toppen att ha med sig på semestern

Hej alla Slanka Viktutmanare!

Ett bra tips i sommar är att ladda upp förråden och se till att ha ett lager Slanka hemma så har du alltid ett bra val när du ska på utflykt.
lNu närmar det sig semestertider – härliga dagar på stranden och utflykter väntar, hemma eller på bortaplan. Då är det toppen att ha med sig Slanka i picknickkorgen. En måltid innehåller endast 170-180 kval men är fulladdad på näring. Du sparar in på både tid, pengar och kalorier.
En  Slanka måltid är lätt att blanda till eller skaka till i en shaker.

Bli medveten om dina tankar

Bli medveten om dina tankar

Hej alla Slanka Viktutmanare!

Idag ska vi ta upp ämnet ”negativa tankar”
Tankarna är nämligen tillsammans med våra känslor och andningen, en av de starkaste avgörande faktorerna som påverkar vår sinnesstämning och vår energinivå.

Det första är att bli medveten om vad vi tänker och tankarnas kraft. Våra tankar och föreställningar om vår egen oförmåga kan förminska oss och ge oss ångest.

Många kan fasta i ältande negativa tankar och dessa är viktiga att uppmärksamma.

Andra vanliga tanktefällor som vi själva skapar kan vara följande tankevurpor:

Vilka ovanor har orsakat din övervikt?

Vilka ovanor har orsakat din övervikt?

Välkomna till en ny vecka i Slanka Viktutmaning!
Det första vi ska göra är att kontrollera vår vikt och notera veckans resultat och mäta oss. Ta gärna en bild och jämför med vecka Kanske ser du redan resultat. Grattis  och riktigt bra jobbat- med Slankas effektiva lågkalorimat ser du snabba resultat – vilket ger en härlig kick för motivationen!

Om du inte redan satt igång är det hög tid att göra det – du hinner få fina resultat lagom till Midsommar. Här kan du beställa din Slanka mat!

Dagens uppgift är att medvetandegöra de felaktiga beteenden som har lagt grunden till din övervikt. Ofta lever överviktiga i förnekelse och många orkar eller vill inte ta tag i de här jobbiga känslorna/tankarna som är direkt knutna till ett felaktigt beteende, nämligen att vi överäter fel typ av mat i alldeles för stor mängd.

Det kan t. ex. vara att man haft en jobbig dag på jobbet, man firar, man är uttråkad, man känner sig ensam, ledsen, glad. I annat fall kan det vara att man smygäter eller att man fått för sig att man bara ska äta idag för att man ska börja banta  på ”måndag” – så frossar man loss som om det inte finns en morgondag och tror att det inte ska registreras av kroppen.

Tyvärr registrerar kroppen allt du stoppar i dig – den enda du lurar är dig själv.

Ju ärligare du kan vara mot dig själv – hur många av dessa ”felaktiga” beteenden du lagt till på din lista – desto mer behöver du jobba med dina ”ovanor” och byta till en bättre livsstil.

Man brukar säga att Viktminskning sitter inne i huvudet.

Skriv  tex ned i din bok vilka beteenden du har: ”Jag brukar smygäta i hissen på väg hem från jobbet när ingen ser mig – det här måste jag sluta med – då det ger mig mängder av extrakilon.”.

”Jag frossar gärna loss när min sambo är borta på golf – då jag tror ingen ser mig – det här beteendet måste jag genast sluta med eftersom det ger mig flera extrakilon.”

”Jag måste välja antingen 1/2 flaska vin på helgen eller jordnötter – inte både och – det ger för mycket kalorier.”

”Jag måste sluta upp med att äta som om det var den sista domedagen – det här har gett mig 20 extrakilon – solen går ju upp näta morgon”

”Jag måste sluta äta godis/choklad så fort jag blir stressad/irriterad när datorn går sönder – det är bättre jag köper en snabbare.”

Viktutmanare Anette – träna smart och effektivt med hopprep

Viktutmanare Anette – träna smart och effektivt med hopprep

Hej alla Slanka läsare!

Denna veckan började bra med motivationen på topp. Men under lördagen och söndagen blev det en liten dipp. Snabbt upp på banan igen är det som gäller. Det är inte kört har jag fått lära mig här på Viktutmaningen med Slanka.

Jag vill dela med mig av ett bra och effektivt träningstips och det är att hoppa hopprep! Du tränar snabbt upp spänst och styrka i hela kroppen.Nu har jag återtagit kontrollen igen och börjat att röra på mig lite smått, genom att hoppa hopprep ca två 10 minuters pass per dag. Det var krångligt i början men nu går det bättre och bättre (så skam den som ger sig), allt verkar gå att lära sig det beror nog bara på hur mycket träning man lägga ner och hur envis man är. Den kommande veckan kommer jag att lägga in ca två till tre promenader på en timma styck. Vi får se om det gör någon verkan på viktresultatet i slutet på veckan. Hej så länge.

//Anette

Hur känner du dig – kontrollera andningen

Hur känner du dig – kontrollera andningen

Andningen är direkt kopplad till vår livsenergi. När vi är oroliga har vi oftast en ytlig andning som hindrar vår livsenergi. Djupa andetag vidgar däremot lungorna och syresätter blodet vilket sänder en signal direkt till hjärtat vilket i sin tur börjar slå långsammare och du kommer ner i varv. Du får därmed ökad livsenergi.

Gör den här effektiva övningen för att öka din livsenergi:

Sätt dig eller lägg dig bekvämt på en lugn plats, ta några minuter för att lära undersöka din andning. Andas du ytligt, snabbt eller djupt, regelbundet, oregelbundet, ansträngt eller tenderar du att hålla andan?
Var nyfiken så får du en bra förståelse vart du befinner dig just nu.

Utifrån det här läget kan du uppmärksamma förändringar i din andning. Djupa, regelbundna andetag ger dig ökad livsenergi och glädje. Försök att göra den här övningen 10 minter varje morgon eller kväll. Om du sitter i en bilkö, i kön på mataffären, på väg till och från jobbet, när du borstar tänderna, när du känner dig orolig, hungrig, har mindre livslust etc.

Grattis till vecka 1 avklarad på Slanka Viktutmaningen!

Grattis till vecka 1 avklarad på Slanka Viktutmaningen!

God morgon och Grattis till alla Viktutmanare till fina resultat under vecka 1. Det måste kännas helt underbart att lämna de där extrakilona bakom sig!

Hoppas ni känner er väl till mods inför vecka 2. Först vill jag också understryka att viktnedgång kan skilja sig från vecka till vecka och från person till person. Vi ska aldrig jämföra oss med varandra. Ni är medvetna om att en mängd faktorer påverkar viktnedgången, tex hormoncykeln, fysisk aktivitet, sömn, stress, mediciner, ålder, förbränning etc. Kroppen är kemifabrik.

Viktnedgång sker ofta stegvis och i etapper, men vila lugnt och tryggt i att du kommer få resultat och gå i mål med Slankas effektiva och goda måltidsersättningar. Fortsätt att hålla fokus mot målet och slarva inte med att få i dig 3 liter vatten/dag. Om du tränar så är det minst 3 liter vatten per dag som gäller.

När hungerkänslor eller ”sug” efter sötsaker och onyttig mat kommer, ta till 3-minuters regeln och bryt av med en aktivitet för att komma ur din bubbla. Sug sitter oftast i 3 minuter ( och det står vi väl ut! :)) Ju fler gånger vi upprepar det här, desto lättare blir det.

1) Identifiera grubblande och sug med treminutersregeln, gratulera dig själv för att du lagt märke till grubblande eller sug.

2) Avbryt processen genom att använda en effektiv strategi

– Bryt av med en aktivitet. Ta en dusch, ring ett samtal, lös korsord, träna, lyssna på musik, läs en bok, biobesök, utflykt, fritidsintresse, handarbete, skönhet – en lustbetonad aktivitet som du tycker känns meningsfull.

– Fokusera/Återfokusera. Minns varför du vill gå ned i vikt. Ta fram din anteckningsbok.

Ha nu en underbar dag och kom ihåg, en varaktig viktminskning sitter i beteendet, i huvudet. Val vi gör varje dag.
Ni gör ett fantastiskt jobb! Skriv gärna hur många cm/kilon som du har tappat och skicka gärna in en bild/foto! 

Ställ gärna frågor om ni undrar över något! I morgon sätter vi igång med Slankas roliga träningsskola för att få ytterligare fart på förbränningen – vi hörs då! Nu Slankar vi loss! 

Pepp och fokus från Jeanette 🤗🤗🤗

Ha en positiv attityd – det blir mycket lättare då!

Ha en positiv attityd – det blir mycket lättare då!

Snart närmar sig första helgen på Slanka Viktutmaningen och det kan vara bra redan nu att förbereda någon rolig aktivitet som inte innebär mat/dryck/kalorier.

Hur ska du unna dig något roligt/lustfyllt? Kan vi tipsa varandra?

En bra inställning är att alltid försöka gå in med en positiv attityd. Det blir mycket lättare och framförallt roligare då. Tänk på allting du KAN göra, istället för allt du inte kan göra. Det gör stor skillnad. Se alltid ett halvfullt glas, istället för ett halvtomt glas.  Prova att köpa några härliga ört-teer eller en ny kaffesort som du inte tidigare provat.

1. En sak du ska försöka fokusera på är att öppna ytterdörren oftare än vad du öppnar kylskåpsdörren.
2. Utnyttja det fina vårvädret och ge dig ut på promenader och utomhusaktiviteter. Gärna i vackra miljöer.
3 Trädgårdsarbete ger utmärkt vardagsmotion – om du inte har egen trädgård kan du hjälpa en vän eller släkting.
4. Vårstäda hemmet – en annan härlig aktivitet som ger utmärkt motion – och ger en skön känsla efteråt.

Nu fixar vi helgen – så hörs vi på måndag och noterar veckans resultat!

Hälsningar från coach Jeanette 🙂

Hälsningar från Viktutmanare Anette

Hälsningar från Viktutmanare Anette

Hej alla Slanka läsare!

Under påsken har det varit tufft att motstå all mat och godis som legat framme i påskäggen lite här och där i huset (blir så när man har barn). Men jag har försökt att hålla igen, men lite onyttigt har det tyvärr blivit. Från och med i måndags började det normala livet igen med jobb och fasta rutiner. Nu får jag fokusera på vikten igen så att man hinner bli smal och smärt till sommarsäsongen. Nu kör vi vidare heja heja. Jag är så taggad nu och hoppas att du kör tillsammans med mig och Slankas Viktutmaning. Nu fortsätter jag Slanka Maxi några veckor och tar ytterligare några kilo.

Hälsningar från Anette

Vill du också gå ned i vikt med Viktutmaningen och Slanka? Handla här!

Några bra nybörjartips!

Några bra nybörjartips!

God morgon på dag 2 på Viktutmaningen! Hoppas det känns redan lite lättare att du är igång!
Jag vill komma med ett gott mumsigt tips, prova kaffe/tee med lite nystött kardemumma i – det blir mustigt och gott och doftar fantastiskt! 0 kalorier! Samma sak gäller med kanel.
Kryddor som dessa är så gott och ha i Slankas Shakes också, speciellt vanilj, men prova gärna i de andra också för spännande kryddiga smaker. Jättegott att ha i Slankas Chokladpudding.

Jag har ofta kardemumma i mitt kaffe – det blir fylligare då och saknar inte alls mjölk.

Fundera också på hur du ska njuta av dagarna utan mat eller dryck. Det här ska ju bli något av experter på – både under och efter viktminskningen. Vi kan ju inte gå tillbaka till gamla vanor igen. Då kommer den gamla vikten tillbaka.
Så nu ska vi aktivt träna dagligen på att njuta av annat och belöna hjärnan – med annat än mat/dryck:

Exempel:

1. Jag bäddar rent sängen oftare (det unnar jag mig – ofta och gärna).
2. Jag unnar mig en fin duschtvål som är skonsam mot huden och doftar gott.
3. Jag ska ta ett fotbad ikväll efter jobbet med badsalt.
4. Ikväll blir det besök till simhallen/bastubad.
5. Jag ska gå den där kursen i silverlera.

6. Jag börjar och avslutar varje morgon/kväll med en stunds meditation och fokuserar på mig själv, vart jag är på väg och hur jag lyckats med mina uppsatta mål just den här dagen.

Detta gäller vardag, helg, storhelg, i med och motgång. Vi måste träna om hjärnan.😀

Ge gärna exempel på vad ni gör/ och vad ni ska försöka göra 👍💪🙏😀

Hälsningar från Viktcoach Jeanette

Vill du också gå ner i vikt med Slanka Viktutmaningen – handla här!

Arkiv