En viktsmart sommar – så lyckas du!

Brukar du lägga allt vad vikt heter på hyllan under sommaren, så kanske våra tips på en viktsmart sommar kan få dig att tänka om.
För även om du vill unna dig god mat och festligheter så är sommaren på många sätt en perfekt tid att hålla vikten och vara mer hälsosam.

Beach-watermelon

Sommarvärme kan minska suget efter lagad mat

Det kan vara lättare att hoppa över tillagade måltider när det är varmt. Ett utmärkt tillfälle att dra ner på kaloriintaget och ersätta lagade måltider med Slanka eller en fräsch sommarsallad (utan fet dressing). Undvik dock att hoppa över måltider om du vill hålla vikten. Även om du för stunden äter färre kalorier så brukar överhoppade måltider resultera i att man småäter eller överäter vid nästa måltid.

Vår egen frukostfavorit nu i sommar är Slanka Havremål med röda vinbär, en klick yoghurt och blad av citronmeliss.

Vad sägs om en svalkande Slanka-glass fullproppad med näring istället för lagad lunch när solen gassar? Så skönt dessutom att slippa stå vid spisen!

av

Du har tid att stressa ner – det gynnar vikten enligt forskning

Ta det lugnt i sommar! Unna dig att vara sommarlat. Släpp kraven på att fylla varje sommardag till bredden med aktiviteter. Planera in dagar att bara vara. Ta semester från att stå vid spisen med hjälp av Slanka-måltider. Stressa inte runt och besök alla vänner och släktingar osv. Uppskatta istället att vara här och nu genom att t ex ”hemestra” på hemmaplan.

Du har mer tid att vara aktiv och träna – det hjälper dig att hålla vikten!

På sommaren är möjligheten till variation så mycket större:

  • powerwalks tidig morgon
  • simtur i den ljumma sommarkvällen
  • barfota-joggning längs en strand
  • beach volleyboll med familj och vänner
  • styrketräning med gummiband (perfekt att ta med i resväskan)
  • avkopplande cykelsemester
  • spela golf ett aktivt sätt att umgås
  • lek med barnen etc

Låt inte väder och vind stå i vägen! En promenad eller simtur i regn kan vara nog så härligt.

Ta vara på sysslolös tid på stranden, i hängmattan, på flyget etc

Tänk över din livsstil och hitta matvanor som du kan fortsätta med i höst. Satsa på näringsriktig mat – frukt, grönsaker, baljväxter, bra proteinkällor (som kyckling, lax, nötkött) och fullkornsprodukter

Bättre sömn är positivt för vikten

Forskning visar att sömnen påverkar vikten. Mer tid – ger mindre stress – vilket i sin tur kan ge bättre sömn. Några tips för dig som trots mindre stress har svårt att somna:

 

  • Regelbunden fysisk aktivitet och motion gör att du sover bättre. Träna dock inte senare än 4 timmar innan du ska sova.
  • Hitta sätt att slappna av en stund innan du går och lägger dig, – släck ner, läs en bok, ta ett bad, lyssna på avslappnande musik, filosofera
  • Drick inte kaffe/te/läsk 4-8 timmar innan sängdags
  • Stäng av mobilen innan du lägger dig
  • Se till att rummet är tyst, svalt och mörkt. Skaffa öronproppar om det behövs. Sovmask eller mörkläggningsrullgardin. Fläkt för svalka sommartid.
  • Har du inte somnat inom en halvtimme så ligg inte kvar i sängen utan gå upp en stund. Drick ett glas mjölk eller ät en bit selleri.
Inspiration/källa: Må Bra