Håll koll på vätskebalansen i sommarvärmen!

Så gör du vatten till en smakupplevelse

Se till att få i dig vätska i sommarvärmen! Vill du hålla vikten så är vårt råd att hålla dig borta ifrån kaloribomber som läsk och alkoholhaltiga drycker och istället välja vattten. Så här sätter du piff på vanligt vatten (ej Maxi):

Skär frukten/bären/grönsaken på rätt sätt
Mjukare frukter/bär/grönsaker ger snabbare smak och kan skäras i vilken form och storlek som helst. Ju hårdare en frukt är desto längre tid tar det innan smaken sprider sig. Äpple bör t ex skäras i så tunna skivor som möjligt och gärna ligga och dra över natten.

Tiden frukterna/bären får dra avgör smaken
Ingredienserna ska dra minst 20 minuter för att ge smak. För kraftigare smak låt dra minst 1-2 timmar. I vissa fall en hel natt. Vissa ingredienser som bär, gurka, melon och citrus blir snabbt tråkiga och vattnet bör drickas ganska omgående. Bär kan läggas i vattnet frusna och hela för att hålla längre.

Undvik bitter smak av citrusskal
Om du låter skalet vara kvar på citrusfrukter så kan det ge vattnet en bitter smak efter några timmar. Vill du förbereda inför en fest så låt de ligga i vattnet max 2 timmar för att undvika bitter smak. Plocka bort de gamla och tillsätt istället fräscha citrusfrukter precis innan serveringen.

Tips på smaksättare:

  • Frukter: melon, citron, lime, ananas, äpple, päron, apelsin, persika, nektarin, passionsfrukt, granatäpple, grapefrukt
  • Bär: jordgubbar, hallon, blåbär, vinbär, björnbär, lingon, tranbär
  • Grönsaker: gurka, fänkål, stjälkselleri
  • Kryddor: färsk ingefära, kanelstång, vaniljstång, hel kardemumma, stjärnanis
  • Örter: basilika, oregano, mynta, timjan, rosmarin, citronmeliss, dill, persilja
  • Ätbara blommor: rosor, lavendel, violer, blomsterkrasse