Köpvillkor och Personuppgifter

WEBBSHOPPEN ÄR ÖPPEN DYGNET RUNT ÅRETS ALLA DAGAR.

Om du har frågor angående din sändning:
minleverans@slanka.se 

Övriga frågor:
info@slanka.se

Efter sms-aviseringen har mottagaren eget ansvar, vilket innebär att frågor om leveransen ställs direkt till DHL på tel 0771-345 345 eller www.dhl.se

KÖPVILLKOR

ORDERBEKRÄFTELSE
Du får alltid en orderbekräftelse till din e-postadress när din beställning är rätt utförd. Om bekräftelsen trots allt uteblir så kontrollera din skräp/spamkorg. Finns den inte där så kontakta oss: minleverans@slanka.se En utebliven orderbekräftelse kan också bero på att du angett en felaktig email-adress i din order.

ÄNDRING I LAGD BESTÄLLNING
När din order är genomförd så är det inte möjligt att göra ändringar beträffande produkter eller leveransadress, email, mobilnummer etc. Kontrollera därför alla dina uppgifter noga innan du slutför köpet – speciellt mobilnummer och email. 

Obs! Mobilnummer, email etc är oftast automatiskt ifyllda i din order.
Om någon uppgift är felaktigt/gammal så måste du aktivt ändra detta:
följ den vanliga beställningsproceduren. När du skrivit in din e-post adress + postnummer kommer du till en sida där du får upp dina adressuppgifter etc. Klicka på “Ändra” och fyll i dina korrekta uppgifter.

OBS! Det går tyvärr inte att få beställningar till en box-adress.

ANNULLERING AV BESTÄLLNING

Annullering av lagd beställning ska ske snarast och innan lagerhantering påbörjats. En administrativ avgift på 150 kr debiteras i samband med annulleringen.

AVISERING MED SÄNDNINGSNUMMER
När din order skickaa från vårt lager får du en avisering till din email med sändningsnummer så du kan spåra din sändning.
När paketet sedan finns att hämta ut hos närmaste DHL utlämningsställe/servicepoint får du en sms-avisering till din mobil. Sändningsnummer + giltig legitimation måste du  visa på utlämningsstället.

För att email- och sms-avisering ska komma fram till dig är det viktigt att du uppger korrekt email och mobilnummer vid din beställning. Ta för vana att alltid dubbelkolla detta även om det fylls i automatiskt. Numret går inte att ändra i efterhand när du slutfört din order. Tänk också på att det mobilnummer du lade in vid ditt första köp i en webshop kopplad till Klarna, ligger kvar tills du aktivt ändrar detta.
(Hur du ändrar, kan du läsa under: “ÄNDRING I LAGD BESTÄLLNING)

Efter sms-aviseringen har du som mottagare eget ansvar, vilket innebär att frågor om leveransen ställs direkt till DHL på tel 0771-345 345 eller www.dhl.se

LEVERANSTID
Leveranstiden är normalt 2-4 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Beräkna någon dag extra till Norrland. Hör av dig till oss på minleverans@slanka.se om du inte fått ditt paket på 4-6:e vardagen från det du lagt din order.  Uppge ordernummer, ditt fullständiga namn och telefon i mailet.

FRAKTKOSTNAD
FRI frakt med DHL vid köp över 1 260 kr.
För ordrar under 1 260 kr tillkommer en fraktavgift på 89 kr per order.

SPÅRA DITT PAKET
DHL eller med hjälp av appen Mina Paket

PÅ UTLÄMNINGSSTÄLLET
Du ska uppvisa DHL-sändningsnummer + din legitimation.

OUTLÖSTA PAKET
Liggtiden på utlämningsställe är 14 dagar därefter går sändningen automatiskt i retur till vårt lager.
I detta fall debiteras en avgift på 350 kr för att täcka våra kostnader för frakt tur och retur, administration och lagerhantering. Detta gäller även vid ordrar som nått “fraktfri” gränsen.
Återbetalning av ev inbetalt belopp minus avgiften, sker när varorna har kommit tillbaka till vårt lager.

TRANSPORTSKADA
Transportskada skall anmälas direkt på ankomstdagen av leveransen till: DHL  – telefon 0771-345 345 eller på webben
samt till Slanka Sverige, telefon 0702-800 837 eller info@slanka.se

Vid övriga ev problem, kontakta alltid Slanka Sverige AB först på
tel 0702-800 837.

ÅLDERSGRÄNS
För att handla i Slanka Sverige webbshop måste du ha fyllt 18 år.

BETALNINGSSÄTT
1. Klarna Checkout
   – Läs mer här.
2. Swish –  orderbekräftelse skickas till din mailadress när betalningen är genomförd. För att kunna genomföra köpet måste din mobil vara uppkopplad mot internet. Tänk också på att inte backa under beställningsprocessen för då avbryts hela köpet och måste göras om.

ÅNGERRÄTT
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från att du tagit emot varorna. Du är skyldig att meddela oss detta inom 14 dagar från den dag du tog emot dina varor.

Observera att du som kund alltid står för kostnaden för frakterna om du vill returnera.

SÅ HÄR ÅNGRAR DU DITT KÖP
1. Fyll i vår ångerblankett.
För att kunna fylla i och sedan spara blanketten kan du behöva Adobe Acrobat Reader installerad på din dator.

2. När du fyllt i blanketten, sparar du den på din dator.  Sedan skickar du ett mail till: info@slanka.se där du bifogar den ifyllda blanketten (underskrift behövs ej när du mailar från samma adress som du använde i din order).

3. När vi mottagit din ifyllda ångerblankett, så mailar vi instruktioner för hur du returnerar produkterna till oss.

OBSERVERA:

  • “Klimatsmarta” produkter med kort eller passerat bäst-före datum omfattas inte av ångerrätten.
  • Om du vill returnera produkter, så är det alltid du som kund som står för kostnaden för frakterna.
  • Tänk på att förpackningen som du returnerar ska vara komplett/obruten och i oskadat skick. Slanka har annars rätt att göra ett värdeminskningsavdrag vid återbetalningen.

BYTA TILL ANNAN PRODUKT
Om du vill byta en vara mot en annan vara, så måste du göra en ny beställning. För att returnera ångrade produkter gör du ett ångerköp där du följer instruktionerna ovan “Så här ångrar du ditt köp”.

REGLER FÖR RETUR UNDER EN ÖVERGÅNGSPERIOD:
Under en övergångsperiod, då vi gör vissa ändringar av 6-pack-asken (ytterasken), kan det hända att vi skickar portionspåsarna lösa. Antingen medföljer en ihopvikt ask eller så saknas den helt. I dessa fall kan du vid ångrat köp bara sända tillbaka det antal påsar som utgör kompletta 6-pack-askar, d v s 6 påsar, 12 påsar, 18 påsar osv. Dessa påsar ska då innehålla en och samma smak.
Har du emellertid fått produkten förpackad i en 6-pack-ask, ska hela förpackningen med 6 påsar returneras obruten.

EV TRANSPORTSKADOR/TVIST VID RETUR
Vid retur står du som kund för eventuella skador som kan uppstå under transporten. Vid eventuell tvist rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras beslut.
Du kan även gå vidare med ett klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, som du hittar här: http://ec.europa.eu/odr.

ÅTERBETALNING VID ÅNGERKÖP
Du som kund har rätt att återfå dina pengar inom 30 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om att du häver köpet, förutsatt att vi mottagit returnerad vara. Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet.

KONTAKTA OSS
Frågor om din leverans/sändningsnummer: minleverans@slanka.se
Övriga frågor:  info@slanka.se

Telefon helgfria vardagar mån-fre kl 10-12:
0702-800 837

POSTADRESS
Slanka Sverige AB
Box 9042
400 91  Göteborg

Org nr 556688-7898

  • Slanka Sverige AB arbetar endast mot kvalitetssäkrade leverantörer och samarbetspartners.
  • Slanka Sverige AB följer konsumentköplagen och Svensk Distanshandels rekommendationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.
  • Vi reserverar oss för ev felskrivningar.

 

PERSONUPPGIFTER
Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag bygger på EU-direktiv från 1995 och avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.

Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs eller används till reklamutskick från tredje part.

Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Dina personuppgifter lagras endast i vårt affärssystem.

Hur används din personliga information?
Vi använder din e-postadress och dina övriga personliga uppgifter för att effektivt kunna driva vår webbplats, exempelvis för att kunna kontakta dig i samband med transaktioner och andra händelser på vår webbplats (vilket inkluderar, men inte är begränsat till; bekräftelse-mail, viktiga nyheter eller förändringar rörande ditt medlemskap i Slanka Sverige). Dessa meddelanden räknas som ”Operativa meddelanden”. I vissa fall kan även dessa meddelanden innehålla erbjudanden som kan uppfattas som reklam, men det är inte dess primära syfte.

Vi använder också din personliga information för att skicka dig nyhetsbrev, information, erbjudanden och annat reklam-material för Slanka Sverige eller tredje-parts tjänster eller produkter. Vi strävar i dessa fall efter att skicka erbjudanden som vi anser kan vara av intresse för dig, som special-erbjudanden, eller information om speciella händelser. Vi erbjuder dig möjligheten att neka dessa meddelanden och ber dig att kontakta oss (du kan dock inte neka de ovanstående operativa meddelandena). En del meddelanden du får är styrda till en speciell kategori av våra medlemmar, medan andra är mer generella. Genom att bli medlem i Slanka Sverige AB godkänner du också att du kommer att ta emot vissa meddelanden från Slanka Sverige digitalt.

De uppgifter du lämnar till oss kommer endast att behandlas av oss inom företaget. Dina kontaktuppgifter kommer inte att säljas eller upplåtas till tredje-part utan ditt godkännande. Anonymiserade uppgifter eller helt avidentifierade uppgifter kan dock komma att lämnas ut till tredje-part, exempelvis i samband med annonsering på vår webbplats för att verifiera målgrupp.

Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att gratis, en gång per kalenderår, efter skriftlgt undertecknad ansökan till oss, få besked om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar och hur vi behandlar dessa. Du har också rätt att enligt 28 § personuppgiftslagen begära rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.

Genom att du besöker, använder eller registrerar dig som medlem på vår webbplats accepterar du det som nämns i denna personuppgiftspolicy.

Om du har några frågor angående personuppgiftspolicyn, är du välkommen att kontakta oss.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar samt prisjusteringar på vår websida samt webshop utan föregående avisering.

 


Hur vi hanterar dina personuppgifter

För att kunna leverera varor och ge våra kunder bästa möjliga service behöver vi hantera personuppgifter.  Det handlar om t ex namn, adress, e-postadress, telefonnummer eller IP-adress.

När du gör en beställning sparas dessa uppgifter i vårt system tillsammans med info om vad du har beställt och hur du har betalt.

Beroende på hur du väljer att betala kan information också komma att lagras hos den som förmedlar din betalning, t ex Klarna.

Dina uppgifter hanteras också av vårt lager som ser till att du får rätt varor och som sedan skickar ditt paket vidare till speditören, t ex DHL eller Postnord.

Underlag för vår bokföring förs över till vårt ekonomisystem Fortnox.

Hur vi samlar in personuppgifter

I huvudsak är det du själv som ger dina uppgifter till oss när du lägger en beställning eller kontaktar oss på annat sätt.

Av tekniska skäl kan våra tjänster på nätet ibland placera en “cookie” i din webbläsare.    Det gör t ex att vår sajt kommer ihåg vem du är när du besöker sajten igen och kan komma ihåg vad du har lagt i varukorgen.

Cookies kan också användas av externa tjänster som vi behöver för statistik och teknisk kvalitetskontroll.

Vad vi använder personuppgifter till

För att vi ska kunna leverera varor till dig behöver vi, vårt lager och speditören behandla dina personuppgifter.

Vissa personuppgifter måste vi spara enligt bokföringslagen.

Vi använder dina personuppgifter för uppföljande nyhetsbrev och SMS-utskick med erbjudanden. Du kan enkelt själv avregistrera dig.

Vissa tekniska lösningar som vi använder för att förhindra missbruk av våra tjänster på nätet lagrar besökarens IP-adress. Det gäller även tjänster för statistik och marknadsföring, där används dock anonymiserade adresser i största möjliga utsträckning.

Du bestämmer över dina personuppgifter

Det är du som avgör vilka uppgifter du vill lämna och du som samtycker till att vi använder dem.  Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade:

  • om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål de samlades in för
  • om uppgifterna inte har behandlats enligt dataskyddsförordningen
  • om radering krävs för att uppfylla rättslig skyldighet
  • om du återkallar ditt samtycke för uppgifter som inte har någon annan rättslig grund
  • om uppgifterna används för direktmarknadsföring och du motsätter dig sådan

Undantaget är uppgifter som behövs enligt lag, t ex information som lagras enligt bokföringslagen.

Tjänster som kan komma att få del av dina personuppgifter

Externa tjänster och leverantörer vi använder kan ibland behöva hantera dina personuppgifter.

För leverans av beställda varor:

Tjänst Kort beskrivning
Klarna Hanterar flera typer av betalsätt.
Swish Hanterar Swish-betalning.
NETS Hanterar betalning med kort.
Ongoing Externt logistiksystem som vårt lager använder.
Postnord Leverans.
DHL Leverans.
Sendgrid För utskick av e-post, t ex orderbekräftelser.
 Fortnox Ekonomisystem.
Oderland Webbhosting.

För analys, statistik och marknadsföring

Tjänst Kort beskrivning
Google Besöksstatistik och annonsering på nätet.
Hotjar Webbanalys för att förbättra våra sajter.
Facebook Besöksstatistik och annonsering.
Mailchimp För utskick av nyhetsbrev.
 Pixie SMS-utskick.

Vid frågor, kontakta oss!

Om du undrar över dina personuppgifter eller t ex vill korrigera någon felaktighet, kontakta oss via epost info@slanka.se.