Very Low Calorie Diet

SLANKA SMOOTHIE

Extra gott med bär och frukt!

Mixa din Slanka-favorit med vatten och frusna bär och frukter t ex mango, persika, jordgubbar, hallon, passionsfrukt, björnbär, blåbär, melon, avocado, banan, kiwi, limesaft etc. Toppa med t ex basilika eller myntablad.

OBS! Gäller ej Maxi

Gron-avokado-smoothie

Slanka-smoothie med avokado och spenat

Gröna grönsaker är supernyttigt! De är fullpackade med nyttiga ämnen som vitaminer, mineraler, spårämnen, klorofyll, flavonoider, enzymer etc. Många av dessa ämnen förstörs när de hettas upp vid matlagning. För att inte gå miste om dessa nyttigheter är det därför klokt att istället använda dem råa i en supernyttig smoothie. Spenat innehåller dessutom nästan inga kalorier. Ät gärna spenat varje dag. Det förbättrar metabolismen.

Så här gör du vår goda, supernyttiga smoothie:
Mixa en näve färsk spenat + 1/2 avocado i en elektrisk mixer. Tillsätt 2,5-3 dl vatten + shake-pulver t ex ApelsinMango + några isbitar och mixa igen!
Häll upp i ett glas och tillsätt lite saft från en citron. Underbart gott!

Fler variationstips: selleri, färsk basilika, mâche, grönkål, zucchini, broccoli, sockerärtor, grön äpple etc.

Smoothie-banan-hallon

Slanka-smoothie med hallon, banan och valnötter

 

Mixa din Slanka shake (t ex Jordgubb, Vanilj eller ApelsinMango) enligt påsens anvisning. Blanda i 1-2 msk valnötter + 1 dl hallon och 1 liten banan och mixa.

Häll upp i snyggt glas och njut!

smoothie-passionsfrukt

Slanka-smoothie med passionsfrukt & mandelspån

 

Mixa din Slanka shake (t ex Jordgubb, Vanilj eller ApelsinMango) enligt påsens anvisning. Blanda i 2 passionsfrukter och iskuber. Mixa! Toppa med mandelspån.

Häll upp i snyggt glas och njut!

Smoothie-physalis

Slanka-smoothie med physalis/blåbär och chiafrön

 

Mixa din Slanka shake (t ex Jordgubb, Vanilj eller ApelsinMango) enligt påsens anvisning. Blanda i 1 msk chiafrön och låt stå ett par minuter. Blanda i 1 dl physalis eller färska/frysta blåbär och gärna några iskuber. Mixa!

Vill du göra en extra lyxig och god smoothie så blanda gärna olika bär – t ex blåbär, hallon och jordgubbar – jättegott ihop!

Häll upp i snyggt glas och njut!

Slanka-smoothie-spenat

Slanka-smoothie med spenat och apelsin

Så här gör du:
Tillred din Slanka shake, t ex ApelsinMango, byt ut 1/2 dl vatten mot färskpressad apelsinsaft. Mixa sedan med en näve färsk babyspenat + några iskuber i en elektrisk blender. Toppa med blåbär eller en skiva kiwi.

Slanka-smoothie-morot

Slanka-smoothie med morot & citron

Hjälp att mildra sötsug och få magen att fungera bra

En morot-smoothie per dag ger dig både A-vitamin och betakaroten som är bra för huden i solen. En mellanstor morot på (65 g) innehåller endast 25 kalorier! Kalorisnål och näringsrik! Den mättar därför väldigt bra per kalori. Morötter är också bra för att hålla sötsuget borta och för att magen ska fungera som den ska.

Så här gör du din supernyttiga morot-smoothie:
Riv en morot fint. Tillred din Slanka shake, t ex ApelsinMango. Mixa shake + morotsrivet + iskuber + saft av citron eller riven ingefära i en elektrisk blender.

smoothie-apelsin-mango-selleri

Slanka-smoothie med selleri

För en god nattsömn…

Selleri har högt vatteninnehåll (95% vatten) men inte något fett eller kolesterol. Detta i kombination med fibrer hjälper kroppen att göra sig av med fett, ger ökad mättnadskänsla och mindre plats för tomma kalorier. Lider du av svullna ben/fötter på sommaren så kan selleri vara värt att prova. Sellerins eteriska oljor har vätskedrivande effekt. Selleri sägs hjälpa vid sömnbesvär. Drick gärna din smoothie innan sängdags för en god nattsömn.

Så här gör du din nyttiga selleri-smoothie:

Kör sellerin i elektrisk mixer till finfördelat och filtrera ev genom finmaskig nätsil för att få bort ev trådar. Tillred därefter din Slanka ApelsinMango shake. Mixa med iskuber + sellerin + ev saft av apelsin/citron.

smoothie-apelsin-mango-mangold

Slanka-smoothie med mangold

Skyddar ögat mot åldersförändringar enligt forskning

Mangold är räknas som en superväxt sett till näringsinnehållet. Den fullkomligt briserar av nyttigheter. Innehåller bl a lutein och zeaxanthin som enligt vetenskapliga tester skyddar ögat mot åldersförändringar. Mangold har även ett högt innehåll av magnesium som bl a är viktigt för kroppens energi– och proteinomsättning. Vitaminen K, en relativt okänd vitamin, är bra för skelettet.

Så här gör du din nyttiga mangold-smoothie:
Tillred Slanka ApelsinMango shake. Mixa sedan med iskuber + en näve mangold. Använd bara de späda bladen. De större bladen innehåller högre halt oxalsyra vilket kan vara svårt för magen att hantera i större mängd.
Tillsätt ev färskpressad saft av apelsin.

Chokladsmoothie

Slanka-smoothie med avocado och valnötter

Mixa till din Slanka Chokladshake med en ½ – 1 avocado eller en 1/2-1 banan till en krämig smoothie. Toppa med 2-3 hackade valnötter och ev en klick grekisk yoghurt.

Vaniljsmoothie-mandel

Slanka-smoothie med dadlar och mandel

Mixa 3-4 sötmandlar + 2-3 urkärnade dadlar i en mixer. Tillsätt 3 dl vatten och Slanka Vaniljshake och några iskuber och kör till en krämig smoothie. Pudra med kanel eller kardemumma.

<-- 300130 -->