Så klarar du julens alla frestelser - %
Very Low Calorie Diet

Så undviker du att gå upp i vikt i jul

Klara-julens-frestelser
Klara julens frestelser

Det är inte vad du äter under jul och nyår som påverkar din vikt resten av året. Det är vad du äter FRÅN NYÅR TILL JUL. Det ihållande småätandet vecka ut och vecka in – en kaka här, ett glas vin där – gör att du lägger på dig extrakilo efter extrakilo.

Vid speciella tillfällen som jul och nyår måste man få unna sig lite extra men självklart under kontrollerade former.

Tre råd som är lätta att komma ihåg och som hjäper dig när frestelserna blir för många:

prioritera rätt, ät med måtta och balansera ditt totala intag med Slanka. 

Här får du fler bra tips!

Planering är A och O i jul!

Planera-din-jul

  • Låt inte alla måltider bli stora. Planera i förväg vilka måltider du ska tillåta dig att ta ut svängarna lite.
  • Prioritera rätt! Gör medvetna val. Låt bli att småäta och äta slentrianmässigt av det du egentligen lika gärna kan undvara.

Spara kalorier med Slanka till frukost!

Slanka shake

Börja dagen med en sund, kalorisnål frukost där du undviker bröd och ost. Med en Slanka till frukost sparar du kalorier som du kan ha nytta av senare på dagen.

Så här sätter du julpiff på din Slanka-shake! 

Ge även ditt morgonkaffe lite julsmak med kanel eller kardemumma. Mmmm . . . jättegott!

Köp_din_slanka_här

En grön smoothie till lunch

Gron_smoothie_slanka

Om du vet att det blir en stor julmiddag eller fest på kvällen, så låt även lunchmålet bli lite lättare. Testa en grön Slanka “smoothie“. Mixa t ex Slanka Citrus med en näve spenatblad, en halv avokado + ev lite saft av citron/apelsin i en elektrisk blender. Både gott och mättande!

Bränn kalorier i förväg

Brann-kalorier

Planera in en aktivitet innan julbordet så bränner du lite kalorier i förväg. En rask promenad eller 20 minuters gympa med Sofia (på SVT1 varje vardag kl 10.00 eller på SVT Play).

Att lägga in mer rörelse under julen är viktigt men lätt att glömma. Gör det enkelt – lek i snön med barnen eller dansa dig varm till julens musik. Visste du att du bränner fler kalorier om du promenerar i kallt väder än i varmt – upp till 10 %. Vilken härlig motivationsfaktor!

Gå inte hungrig till festen!

Ta-slanka-innan-julfesten

Gå inte hungrig till julbordet! En Slanka 30 minuter innan du ger dig iväg tar udden av den värsta aptiten och minimerar risken att överäta.

Drick inte dina kalorier!

Glögg, öl, snaps, vin, läsk, julmust, kaffe latte, likörer innehåller mängder med kalorier.

Visste du att alkohol innehåller näst efter fett flest kalorier?
Fett = 9 kcal/gram
Alkohol = 7 kcal/ gram
Protein och kolhydrater = 4 kcal/gram

Ett glas alkohol kan därför lätt motsvara en delikatess på julbordet. Så prioritera rätt – drick inte dina kalorier!
Välj smaksatt vatten, svart kaffe/te och spara många kalorier.

TIPS PÅ ENKLA JULDRINKAR UTAN ALKOHOL

Ät långsamt och på en mindre tallrik

At-pa-liten-tallrik

  1. Ät på en mindre talrik. Lägg upp maten elegant. Magen blir som bekant fortare mätt än ögat.
  2. Ta små tuggor och tugga långsamt. Lägg ned besticken mellan tuggorna. Flera fördelar: underlättar matsmältningen och minimerar risken för uppblåst mage. Du undviker också att överäta eftersom kroppen hinner registrera mättnadskänsla och du känner dig mätt snabbare.

 

 

Låt inte fulla godisskålar stå framme

Låt-inte-Julgodis-stå-framme

Låt inte fulla skålar med godis stå framme. Välj i första hand nyttiga alternativ som nötter, dadlar, fikon och frukt. Allt med måtta!

Slanka måltidsbitar är ett bra, kalorisnålt alternativ till knäck och kola. Skär upp i små bitar och låt även övriga familjen smaka.

Kan du inte helt avstå från gottebordet, så välj 1-2 bitar och ta dig tid att känna smaken och njuta ordentligt.

Släpp ”allt-eller-inget-attityden”. Det är inte kört för att du ätit 5 praliner. Sätt stopp och reparera skadan direkt! Byt enkelt ut 1-3 måltider mot Slanka efterföljande dagar. Det funkar!

Minttabletter tar bort sötsuget!

Minska_sotsuget_minttabletter_slanka

Slanka Minttabletter är ett bra knep när du känner dig sugen. Känns som att borsta tänderna vilket minskar lusten att äta. Ha alltid en ask till hands i fickan!

Så klarar du julbordet

Sa-klarar-du-julbordet

Ät gärna en Slanka 30 minuter innan du ska äta julbordet och minska risken för att överäta.

VID JULBORDET:
Välj med omsorg dina absoluta favoriter och ät med måtta. Det är mängden mat som är avgörande för din vikt.

Fyll halva tallriken med grönsaker: sallader, brysselkål, grönkål och hemlagad rödkål är bra och nyttigt.
Tips: ugnsbaka grönsaker och rotfrukter och smaksätt med julens kryddor.

Undvik majonäsröror och halvfabrikat som innehåller en hel del socker och fett.

Ägghalvor är bra.

Välj fisk och skaldjur framför kött och du har redan gjort en hälsovinst. Kalkon är också bra. Skär bort fettet på julskinkan.

ÄT MINDRE AV
Feta såser
Majonäsrätter
Fet korv/köttbullar/revbensspjäll
Janssons frestelse
Rödbetssallad
Köttbullar och prinskorv
Feta ostar och bröd
Läsk, julmust, öl och snaps
Ris á la Malta

Frys in julresterna!

Frys-in-julrester

Om det är du som är värd/värdinna så tillaga inte mer än vad som kommer gå åt.
Om det trots allt blir rester över, så frys in istället för att äta i flera dagar.

<-- 11029 -->